Perth & Kojonup - Reisverslag uit Kojonup, Australië van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Perth & Kojonup - Reisverslag uit Kojonup, Australië van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Perth & Kojonup

Blijf op de hoogte en volg Marlies

28 Augustus 2012 | Australië, Kojonup

28 Augustus - Dag 389

Hoi Allemaal!

Zo, er is genoeg gebeurd in de afgelopen 2 week. Ik ben dus naar Australië gevlogen, heb van alles geregeld zoals een telefoonnummer, bankrekening, adres, belastingnummer en ik heb een cursus (RSA) gedaan zodat ik alcohol mag schenken en ik heb een baan gevonden. Toen ben ik op de bus gestapt en 5 uur naar het zuiden gereisd naar een dorpje dat Kojonup heet. Inmiddels ben ik daar gesetteld (ik woon in een caravan) en heb ik mijn eerste week werk erop zitten.

Toen ik in Perth aan kwam merkte ik 1 ding: KOUD!!!! Het was er zo'n 10 graden, met 35 graden toen ik weg ging, is dat een erg groot verschil. Ik heb het de hele dag koud gehad en kon echt niet warm worden. Later in de week werd het een stuk beter. Ik raakte eraan gewend en de temperatuur ging omhoog :)

Voordat je kunt solliciteren in Australië, of laat ik het zo zeggen, als je je kans op een baan wil vergroten, dan zorg je dat je een telefoonnummer, bankrekening, belastingnummer en RSA hebt. Het is wel zo, dat er heel veel haken en ogen aan zitten. Bijvoorbeeld, om een belastingnummer aan te vragen, heb je een adres in Australië nodig. En je hebt geen adres omdat je aan het reizen bent. Maar, zonder dat nummer krijg je geen baan. Dus, maar het internet op gegaan, en toen heb ik een bedrijf gevonden waarbij je een adres kunt 'huren'. Het werkt zo. Je betaald hun een beetje geld, en jij krijgt een adres voor een jaar. Alle post wat zij ontvangen voor jou wordt ingescand en dat krijg je in een mailbox op internet. Ze houden de post en pakketjes ook voor je vast, dus mocht ik naar Sydney gaan, dan kan ik het ophalen.

Een bankrekening openen was erg gemakkelijk, een bankpas krijgen iets moeilijker. Ik heb dus de bankrekening in Perth geopend maar gevraagd of ik de bankpas bij hun filiaal kon ophalen, omdat ik niet wist of ik in hetzelfde hostel zou blijven. Nou bleek dat op de dag dat ik vertrok uit Perth, zij mijn bankpas hebben ontvangen. Die kunnen ze dus niet doorsturen dus nou moest ik een nieuwe bankpas aanvragen en die wordt hier (hopelijk) ergens bezorgd. Dus, inmiddels heb ik het eerste loon op mijn rekening, maar ik kan er nog niet bij. Jammer.

Nadat ik alles geregeld had (duurde 2 dagen) ben ik in Perth naar een soort van uitzendbureau gegaan. Daar heb ik een gesprek gehad, en omdat ik ervaring heb in de horeca, moest er wel wat voor mij tussen zitten. En inderdaad. Al vrij snel werd ik gebeld door de eigenaar van een roadhouse die per direct mensen nodig had. Dus, 's middags een buskaartje gehaald en de volgende dag op de bus naar Kojonup. Kojonup ligt zo'n 250km zuidelijk van Perth en het was daar nog veel kouder! Overdag zo'n 12 graden, 's nachts 4. En dan zou je denken, wat maakt het uit dat het 's nachts zo koud is?! Nou, ik zal je vertellen, ik woon nu in een caravan. Ja, dan voel je het wel dat het koud is! De eerste dag daar had ik 5 lagen kleding aan, waaronder tshirt/vest/trui met lange mouwen en een hempje en en een polo tshirt. Inmiddels heb ik iets minder aan, maar vaak nog 3 lagen. 1 dag was het zulks lekker weer dat ik zelfs alleen in polo buiten heb gelopen.

Goed, even terug naar het roadhouse. Waar ik nu werk dat bestaat uit een benzinepomp met winkel. Die winkel functioneert ook als snackbar en als receptie voor het motel. Verder zit er een restaurant en een keuken bij. Bij mijn beschrijving staat 'Allrounder' wat betekent dat ik eigenlijk alles moet doen. Inmiddels heb ik dat ook al gedaan. Het meeste sta ik aan de counter in de winkel, maar ik heb ook al in het restaurant en de keuken gewerkt. Het is lekker druk en de tijd gaat snel. De mensen zijn hier echt heel aardig. Het roadhouse wordt gerund door een stel van papa en mama's leeftijd en de caming wordt gerund door een koppel (verloofd) en zijn ouders. Het dorp heeft maar zo'n 2300 inwoners en het meeste zit op een boerderij, en bijna alles zijn familie bedrijfjes. Er zijn maar 2 supermarkten, er is een bibliotheek (ben ik ook al lid van) en er zijn veel sportclubs. Er werd mij verteld, omdat er niet zoveel te doen is, gaat iedereen sporten. Het schijnt, dat vrijwel alle kinderen lid zijn van een sportclub. In de zomer is het rugby, in de winter doet men aan cricket.

Verder heeft Australie geen gratis internet. Dat kostte mij in de eerste week ook al een vermogen. Verder is alles hartstikke duur! Van een liter yoghurt (4 euro) tot een stukje vlees (8 euro) tot een 2 liter pak met sap (6 euro). Kaching. Internet kost zo'n 3.50 per uur. Ja, dan ga je je gewoontes wel wat aanpassen. Het goedkoopste brood hier is zelfs 2 euro. Maar daar moet je naar zoeken, normaal gesproken betaal je 4 tot 6 euro. En het toppunt, een biertje in de kroeg is 10(!) euro!!! Dus, het is zuinig aan doen nu. Het maakt het boodschappen doen wel een soort van zoektocht, ik neem alleen mee wat in de aanbieding is en wat ik echt nodig heb. Voor yoghurt bijvoorbeeld, neem ik altijd de goedkoopste, dat is dus of welke in de aanbieding is, of welke over datum en afgeprijsd is. 1 geluk hierbij is, de lonen zijn hartstikke hoog! Dus, zuinig aan doen en sparen voor de volgende plannen.

Goed, zo zijn jullie weer even op de hoogte van waar ik uithang.

Groetjes!

  • 18 September 2012 - 01:15

    Ineke:

    heey marlies,,

    dat is alweer een poos geleden he.
    hier gaat alles weer z'n gangetje.
    jolien gaat naar de derde klas en heeft het eg naar haar zin,en bram doet dit jaar examen.mbo-administratie
    zoals je wel snapt ben ik nu aan het werk nou ja werk.
    we gaan zo op ronde ik hoop dat het een gemakkelijke nacht wordt.
    dan weer een poosje vrij nou ja vrij op de boerderij is het nu druk de aardappels moeten gerooid.
    ik hoop dat je het leuk hebt in australie.

    doeg ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 56347

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: