Bangkok en Siem Reap - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Bangkok en Siem Reap - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Bangkok en Siem Reap

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

24 Juni 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

24 juni 2012 - dag 324

Hoi Allemaal,

Zo, het is begonnen. Ik heb geen huis meer, geen werk, niks geen vastigheid. Afgelopen week ben ik weg gegaan uit China. Beetje gemengde gevoelens. Aan de ene kant blij om uit China te gaan, aan de andere kant heb je daar wel je leven opgebouwd en zoveel vrienden gemaakt. Gelukkig wachtte Sara op mij in Bangkok. Woensdag was ik daar heen gevlogen. Bangkok is groot, plat (geen flatgebouwen) en druk. Erg druk. We zaten in een hostel vlakbij Khao San Road, het backpackers gedeelte van Bangkok. Het was eigenlijk wel erg fijn om zoveel Westerse mensen te zien en gewoon lekker Engels te kunnen praten. Je moest alleen wel oppassen wat je zei want er waren zoveel Nederlanders! Echt overal hoorde je Nederlands. Verder waren er veel Britten en Canadezen. We hebben in Bangkok niet zo heel veel gedaan. We hebben het paleis bezocht, een paar tempels, we zijn naar het hotel van The Hangover 2 geweest en verder vooral gezellig met elkaar en met anderen. Eerst zijn we de avond en volgende dag opgetrokken met een Canadees, daarna 's avonds en 's nachts met een groep Britten. Was erg gezellig. Het enige echt Thais wat we gedaan hebben is eten en we zijn naar een ping pong show geweest. Voor de mensen die niet weten wat dit is, google ping pong Thailand. Ik weet zeker dat je dan wel een uitleg krijgt. De show zelf was een beetje vreemd en treurig. Niet wat ik gedacht had. Er was een podium en die meisjes deden daar hun kunstje. Als 1 klaar was ging de volgende op. Het was absoluut niet sexy, meer een soort van goochel act. De 'grand finale' werd gedaan met medewerking van een man, en voordat wij het in de gaten hadden zaten we in een live seksshow. Tjsah, dat moet je gewoon meegemaakt hebben.

Vanuit Bangkok gingen we vrijdag met de trein richting Cambodja. De trein was echt een boemeltje van 100 jaar geleden. Het duurde 6 uur voordat we bij de grens waren en de trein kostte ook maar 1.60 euro. Eenmaal uit de trein en bij de tuk tuk's bleek dat we niet de enige reizigers in de trein waren. We zijn toen samen gegaan met een Israelier en 3 andere Nederlanders. De grensovergang was ook weer wat anders. Niks officieels, gewoon een poort met een slagboom en een hokje waar je een stempel krijgt. Ideaal, geen wachtrijen, geen moeilijke dingen. Aangezien het inmiddels al bijna 8 uur was en de grens om 8 uur sluit, gingen er schijnbaar geen bussen meer. Dus, moesten we een 2-uur durende, 40 euro kostende taxi reis maken. Aangezien het goedkoper is om een taxi met meerdere mensen te delen, hebben we de israelier aangsproken om met ons mee te gaan. Dus al vrij snel zaten wij met z'n 3en op de achterbank, chauffeur vooring, zijn vrouw op de stoel er naast en een jongetje van een jaar of 6 daar weer voor/op schoot/ naast haar op de stoel. De vrouw was namelijk zwanger en moest naar het ziekenhuis in de stad waar wij heen moesten. Dit was een erg gezellige rit. We hadden een fles wijn mee, muziek op de telefoon aangezet en zaten lekker op de achterbank mee te zingen. Was gewoon ontzettend gezellig. Eenmaal bij ons hostel aangekomen, die wij van te voren geboekt hadden, bleek dat de israelier geen kamer kon krijgen. Dus hebben we hem maar bij ons ingenomen. We hadden toch 2 aparte bedden, dus zijn Sara en ik bij elkaar ingekropen en kreeg hij de andere. We betaalden toch per kamer, dus dit was nog goedkoper voor ons ook.

In Siem Reap, Cambodja zijn we naar het Angkor Wat geweest. Dit was echt heel mooi. We hebben met z'n 3en een tuk tuk voor de dag gehuurd en die nam ons mee langs de tempels. Bij de eerste tempel sprak een gids ons gelijk aan of wij een tour wilden. Moesten we betalen per groep, niet per persoon. Dus, wij dachten weer, het is goedkoper als er nog een paar mensen mee gaan. Net op dat moment kwamen er 3 Deense jongens langs lopen. Dus, die hebben we er gelijk bij getrokken en gevraagd of ze mee wilden. Dus uiteindelijk hebben we bij de eerste tempel met z'n 6en zo'n 2 uur rondgelopen. Nouja, niet alleen gelopen, uiteindelijk moesten we wat klimmen en kwamen we op een mooi punt uit. En daar hebben we ook een hele tijd zitten kletsen. Na die tempel reed onze tuk tuk achter die van hun aan, dus wachtten zij weer bij de 2e tempel op ons. En zo zijn we mooi de middag met hun op getrokken. De tempels waren indruk wekkend. Zo'n 500 jaar oud en nauwelijks gerestaureerd. Ze willen het echt behouden zoals het is. En nadat we een stukje van de film The Hangover 2 in Bangkok hebben gezien, hebben we hier de plek gezien waar de Tomb Raider is opgenomen. We hebben de dag afgesloten met een Khmer massage. Nou, dat was best prettig. Een stuk beter dan Chinese massage in ieder geval! Chinezen die porren overal maar en dat doet hardstikke zeer, dit was wat rustiger zodat we lekker konden relaxen. Daarna zijn we nog de bar straat in gegaan. Dat was ook weer wat anders. Elk gebied heeft toch z'n unieke uitgaansgelegenheden. Hier zaten 2 clubs tegen over elkaar, omringd door kroegen. Maar beide clubs hadden de deuren open, en af en toe probeerden ze elkaar gewoon weg te blazen met de muziek! Wij zaten eerst in een kroeg verderop en je kon duidelijk horen dat ze met het volume zaten te spelen. Echt heel raar. Maar was wel heel gezellig. Weer een club vol met Nederlanders, waar ze toch ook allemaal weg komen?!

Thailand vond ik zelf wat tegen vallen. Als land en cultuur bedoel ik. Nou heb ik natuurlijk maar heel weinig gezien, maar ik had er meer van verwacht. Men was niet echt vriendelijk en ze spraken nauwelijks Engels. Ik heb het wel super leuk gehad, maar een paar dagen was ook genoeg. Cambodja daarentegen vind ik tot zover echt geweldig. Vriendelijke mensen, bijna iedereen spreekt Engels, mooie natuur en heerlijk eten! Ik had best langer in Siem Reap willen blijven, maar er is daar niet echt heel veel te doen. Maar het is hier gewoon heerlijk om rond te rijden en te lopen. Cambodja is wel een land met grote verschillen. Er zijn geen snelwegen, geen taxi's en geen treinen. Alles is in feite platteland. Het ziet er armoedig uit, maar niet triest of treurig. Men betaald hier met US Dollars en met hun eigen valuta. Dit is een beetje vreemd. Alles wordt in Dollars gedaan behalve alles wat kleiner is dan 1 Dollar. Dus, als je 1.50 moet betalen, dan betaal je 1 dollar en 2000 Cambodja valuta. Ook als je wisselgeld krijgt dan wordt dat in 2 valuta's gedaan. Omdat alles in Dollars gaat, is het hier niet goedkoop, vergeleken met de rest van Azie.

Op het moment zit ik in de bus naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. We waren een beetje laat met boeken, dus deze was de enige beschikbaar. We hebben nu een bus met airconditioning, veel beenruimte, een grote tv met non-stop films, we kregen broodjes en water en er is wifi! En dat allemaal voor 10 euro. Dat maakt een busreis van 6 uur toch een stuk prettiger.

Er is alleen wel 1 ding, Sara is vannacht hardstikke ziek geworden. We zijn wel met de bus gegaan, maar ze moet de hele tijd overgeven. Net in de pauze hebben we bij de apotheek even een paar pilletjes gehaald en nu gaat het iets beter. Ze ligt in ieder geval nu lekker naast mij te slapen. Dat is maar goed ook, ze heeft gelukkig niet gemerkt dat we net een hond hebben overreden. Hij stak over, de bus toeterde maar remde niet af en in 1 keer was er een hobbel.
Apotheken zijn hier gelukkig een stuk gemakkelijker dan thuis. Je gaat gewoon heen, zegt waar je last van hebt en je koopt vervolgens wat ze geven. Maar, je koopt niet een heel doosje, je koopt het per pilletje of per stripje. Een stuk goedkoper! Verder is de apotheek ook gewoon een soort van balie op straat. Je ziet het al van verre vanwege het grote groene kruis en je kunt er zo langs lopen. Ideaal. Dit scheelt weer dokters- en ziekenhuis bezoeken.

Inmiddels zijn we aangekomen in het hostel in Phnom Penh. Gelukkig hebben we een kamer voor onszelf, zo kunnen we mooi even bijkomen, want eerlijk gezegd, voel ik me ook niet zo fit. Het hostel gaat een visum voor Vietnam regelen en als het goed is krijgen we die morgen. Phnom Penh is de hoofdstad van Cambodja, maar het is er erg rustig. Lekker open en ruim, niet druk en dichtbevolkt. Flatgebouwen hebben ze hier sowieso niet, dus dit geeft al een heel ander beeld. De gebouwen zijn vrolijk gekleurd en overal staan groene planten wat de stad heel sfeervol maakt. Eerlijk gezegd was dit ook al in Siem Reap, maar nu valt het me ook weer op. Van een hoofdstad verwacht je toch wat drukkers en viezers maar dit is een blijde verassing.

Goed, hier laat ik het bij voor nu. Dinsdag gaan we naar Ho Chi Minh City, de hoofdstad van Vietnam en op vrijdag vliegen we naar Bali. Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes en veel liefs,
Marlies

• 25 Juni 2012 - 10:17

Irene:

Meeeeeeeeennnnn...ik word er bijna jaloers van?!wat zie jij veel en wat een belevenis?!geweldig hoor...ik hoop niet dat je ook ziek bent geworden en wens je nog heel veel plezier ...

• 25 Juni 2012 - 10:57

Marlies:

Gelukkig zijn we beide weer topfit vandaag en gaan we weer lekker verder! Dankjewel!