Vietnam & Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Vietnam & Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Vietnam & Bali

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

03 Juli 2012 | Indonesië, Kuta

3 Juli 2012 - Dag 333

Hoi Allemaal!

Even een snel berichtje van mij. De laatste keer dat ik iets van mij liet horen was in Cambodja. Inmiddels ben ik in Vietnam geweest en naar Bali gevlogen. Cambodja sprong er voor mij wel uit. Heel anders dan verwacht. Veel meer ontwikkeld. Men hecht daar ook waarde aan andere dingen. Hun huizen, bijvoorbeeld, ziet er armoedig uit, maar iedereen is vrolijk en heeft een goede opleiding gehad. Men sprak daar ook een stuk beter Engels dan landen als Thailand, Vietnam en China. Het is wel grappig dat men daar iets anders werkt met onderhandelen. In andere landen, bijvoorbeeld, heb je een product en onderhandel je over de prijs. Hier heb je een prijs (1 dollar) en ga je onderhandelen over hoeveel flessen water je daar voor wil hebben. Wel grappig.

Vanuit Phnom Penh zijn we met de bus naar Ho Chi Minh (Vietnam) gereisd. Vietnam was ook heel mooi. Weer compleet anders. Vanaf het moment dat we de grens overstaken kon je het verschil zien. Vietnam is een stuk drukker en armoediger (leek zo) dan Cambodja. In Cambodja zie je namelijk heel veel kleur. De huizen, groen gras, etc. In Vietnam was het grauwer. En druk, heel erg druk. Waar ik mijzelf aan irriteerde, waren al die scooters. Overal waren scooters! En dat was nog niet het probleem, het probleem was dat men zelf de straat te druk vond en daardoor over de stoep ging racen. Waar ik dus liep. En nee, dan heb ik geen recht op voorrang, ze rijden je gewoon aan.

Verder hebben we ons verdiept in de oorlog tussen Vietnam en Amerika. Staat die bij ons bekend als de 'Vietnamese oorlog', hier zegt men de 'Amerikaanse oorlog'. We zijn eerst naar een oorlogsmuseum geweest. Die was echt heel erg indrukwekkend. De hele oorlog werd eigenlijk uitgelegd aan de hand van foto's. Ze lieten zien hoe er werd gevochten, de bombardementen en wat voor impact het gif had en nog steeds heeft op het land. Het gif wat Amerika namelijk gebruikte, daar hebben mensen nog steeds last van. Dat gaat namelijk in je dna zitten en dat geef je door aan je kinderen. De volgende dag zijn we naar de Cu Chi Tunnels geweest. Dat is een tunnel stelsel van 250 km. En die tunnels zijn klein hoor! Wij zijn er maar 100 meter door gekropen, maar je kunt nergens staan en op bepaalde punten is het zo klein dat we er niet eens gehurkt er door heen konden (dus maar op je kont gaan zitten en je er doorheen wurmen).

Wat je nu merkt is dat de wereld echt heel klein is! De mensen die bij ons in de bus zaten naar Ho Chi Minh, kwamen we steeds weer tegen. Verder hebben we daar wat mensen ontmoet die straks weer naar Bali komen, dus die zie ik dan weer.

Vanuit Ho Chi Minh zijn we dus naar Bali gevlogen. Bali is weer heel anders. Ook hier zijn heel veel scooters en is het druk, maar de hele sfeer is gewoon een stuk relaxter. Ook zit het hier vol met Australiers, aangezien het daar nu vakantie is. Helaas is ons hostel iets minder dan die we in Thailand, Cambodja en Vietnam hadden. Hier hebben we namelijk geen internet, geen warm water, geen wc papier (inmiddels wel hoor!) en het is niet schoon (understatement). Wel is het goedkoop en het zit bijna midden op het strand. Op zondag hebben we een uitstapje gemaakt naar Amed. Daar hebben we gesnorkeld wat erg mooi was. Het plan was dat ik daar foto's van zou maken, maar helaas vond mijn camera het niet erg leuk dat ik 'm mee de zee in nam. Helaas. Maar was wel echt super mooi! Het koraal was erg ondiep, lag op 0.5 tot 2.5 meter. Op bepaalde punten moest je ook gewoon je buik inhouden en je laten drijven (je benen niet bewegen) anders zou je het aanraken. Verder waren er allemaal fel gekleurde vissen en zelfs een scheepswrak van een Japans schip uit de 2e Wereld Oorlog. Omdat we zo dicht bij het strand zitten hangen we daar vaak uit, al heb ik vanmiddag wat nuttigs gedaan. Ik heb namelijk alles ingeleverd voor school! Als het goed gekeurd wordt, dan studeer ik heel snel af! :)

Echt plannen heb ik verder nog niet gemaakt. Ik denk dat ik hier nog een paar dagen blijf, en dan op vrijdag door ga naar Gili Trawangan (ff foto's googlen!)

Ik hou jullie op de hoogte!

  • 03 Juli 2012 - 09:57

    Arjan:

    Hoi Hoi Hoi!

    Ik vind het zo leuk om te lezen, over die 'vietnam oorlog' of 'Amerikaanse oorlog'... ik moest dat leren en examen voor doen op de Havo... en wij noemden het toen de koude oorlog. Het ging tussen noord vietnam en zuid vietnam. De Vietmihn en de Vietcong. Zuid gesteund door het kapatilistische Amerika en Noord gesteund door het communistische Sovjet Uni en China.

    Zuid Vietnam waar ook alle Amerikanen zaten, zouden de communistische mensen even te pakken nemen met hun goed ontwikkelde wapens, maar door de guerrilla tacktiek van de vietcong uit noord vietnam wist zuid vietnam niet te winnen. Hierdoor gingen de amerikanen met vliegtuigen gif en bommen verspreiden over de bossen waar de vietcong zich verschuilde.

    Hierdoor maakte de vietcong allemaal ondergrondse gangenstelsels aan waardoor ze makkelijk van de ene plaats naar de andere kunnen komen zonder gevaar te lopen boven de grond.

    En doordat de Amerikanen niet goed wisten wie wel of niet bij de vietcong hoorde, hebben ze complete doropen uitgemoord.

    Maar dit wist jij natuurlijk allemaal al lang! ;)

    Ik wens je nog heeeeel veel plezier komende tijd op Gili Trawangan... en dan spreken we elkaar wel weer een keer!

    dagdag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 2088
Totaal aantal bezoekers 56338

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: