Shenzhen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Shenzhen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Shenzhen

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

17 Augustus 2011 | China, Shenzhen

17 Augustus - dag 12

Wat een indrukken! Wat een verschillen maar ook wat een overeenkomsten!
Gisteravond had ik toch echt het gevoel weer in Leeuwarden te zijn. Op een doordeweekse avond lekker de Irish Pub in en gezellig doen met een groep mensen.

Maar, laten we bij het begin beginnen. Gisterochtend. Goed, gisterochtend begon ik gelijk met 2 meetings om mezelf aan iedereen voor te stellen. De eerste was met de directors van een aantal afdelingen, de tweede met alle managers van Food and Beverage. Bij de eerste meeting zat ik gelijk al m'n ogen uit te kijken. Andrea (Italiaanse F&B director, mijn baas) is de enige die niet Chinees is. Verder zijn er een aantal directors die geen Engels praten. De hele meeting (nouja… een stukje) werd 2-talig gedaan! Alleen, soms brak er een discussie los en dan zit Andrea er maar een beetje bij. De tweede meeting was net andersom. Werd voornamelijk in Engels gedaan en belangrijke dingen werden vertaald in het Chinees. Nou.. Bij die meeting zat ik ook te kijken hoor!!! De eerste meeting was namelijk in een board room met een lange vierkante tafel en leren stoelen. De tweede meeting werd op de gang gedaan (niet toegankelijk voor gasten) waar een bank en een paar stoelen stonden. Maar, de gang was niet recht.. Er zat een bocht in. Nou gingen de Chinese chefs (die nauwelijks Engels spreken) om de bocht zitten.. Nouja.. Zitten… Eigenlijk lagen ze gewoon tegen de muur aan te slapen!!!! Verder zit iedereen gewoon te bellen en smsen en gaan er continue mobieltjes af. Dus, binnen 2 dagen zat ik ook gewoon lekker te smsen als het me niet zo interesseerde:P (had net een paar uur mijn Chinese nummer:)) Daarna ging ik verder met mijn introductie ronde (je moet je echt aan iedereen in het hotel voorstellen, inclusief vaste gasten!! Beetje overbodig, want iedereen weet ook al wie je bent!) Verder heb ik gewoon weer een hoop dingen doorgelezen en lekker rondgekeken. 's avonds heb ik zelf de bus en de metro gepakt naar een winkelcentrum, waar ik in de Starbucks had afgesproken met 2 andere meiden. Ik was echt trots op mezelf dat ik het gevonden had!!! Het openbaar vervoer valt toch weer mee. Is eigenlijk hetzelfde als in Hong Kong. Alleen is de ticket machine in het Chinees, dus je moet wel weten welke halte je eruit moet zodat je dat op de kaart kunt aanklikken. Eenmaal daar zijn we gaan eten. Dit keer was het gewoon lekker normaal: caesar salade, sandwich tonijn met friet, gebakken camembert en koude groene thee met vers fruit erin. (erg lekker!) Nou werden we geholpen door iemand die er niets van snapte, maar al snel haalde hij hulp van een chef die goed Engels sprak. Tsjah, de camembert werd eigenlijk niet meer verkocht, maar als we dat echt graag wilden hebben dan wilde hij wel camembert uit de supermarkt halen. Nou, prima joh! Dus, duurde even, maar uiteindelijk hebben we heerlijke camembert gehad! Daarna op naar de supermarkt waar even wat lekkers werd ingeslagen. Crackers, chips en koekjes voor 's middags. Ik heb 's middags namelijk zo'n honger!! Komt omdat je als ontbijt rijst, noedels en bouillon krijgt en daar heeft mijn lichaam nog even niet genoeg aan. Smaakt allemaal wel goed trouwens, maar ik eet er gewoon niet zoveel. Toen we alles binnen hadden, zijn we door gegaan naar de Irish Pub. Onderweg van de supermarkt naar de Irish Pub stonden er nog Chinezen foto's van ons te maken. Echt raar.. Want we zijn echt niet de enige blanke mensen hier!! Dat was later wel te zien want in de Irish Pub zijn niet zoveel Chinezen te vinden!!! Hahaa.. Was wel gezellig.. Er werden nog wat mensen opgetrommeld en uiteindelijk zaten we daar met een mooi clubje. Daarna nog door een discotheek gelopen en de taxi gepakt naar huis.

Toen dacht ik, lekker uitslapen aangezien ik vanochtend pas om 10 uur hoefde te beginnen. Maar helaas… Om 7 uur stond er een Chinees van housekeeping in mijn kamer: "You speak Chinese??" "No, I don't". En weg was ze. En wakker was ik! Dus, toen uit bed gegaan, gedoucht en naar een supermarkt gelopen om een sim-kaart te halen voor mijn mobiel. (zouden we dinsdag doen, maar op een gegeven moment was het daar te laat voor;)) Verder heb ik vandaag ook nog een bank rekening aangevraagd bij de Bank of China (komend weekend eerste salaris, als het goed is). Kost geloof ik 2 euro om aan te vragen en dan staat er 1.5 euro op je rekening! + ook nog gratis telebankieren:) Dus, mijn dag was al geslaagd!! Haha.. Verder ben ik 's middags nog met de Andrea mee gelopen. Die wil je echt alles uitleggen, tips geven en heel veel vertellen. Echt heel leuk! Ben met hem ook mee geweest naar meetings, gesprekken met werknemers, naar een verdieping geweest die verhuurd was maar zo achtergelaten door de eigenaren doordat het niet liep. En die verdieping staat nu dus vol met spullen. Dus, zijn we wezen kijken of er dingen waren die we zelf goed kunnen gebruiken want de rest wordt verkocht namelijk. Aan het eind van de middag hebben we een meeting over kerst gehad (wat te doen, welke restaurants open etc.) en verder zijn we tegen een hoop spraak verwarringen aangelopen!! Pffff… volgens mij is Andrea wel blij dat ie nu iemand had om dat gevoel mee te delen. Hahaa.. Op een gegeven moment zaten we elkaar ook echt aan te kijken met een blik van: "Wat bedoelen ze nu dan weer???" of "Waar hebben ze het over???" En je moet heel langzaam praten en dan zie je ze ja knikken.. Maar ondertussen kijken van: "het zal best". Verder helpt het ook niet dat iedereen constant weg loopt om te bellen en dat een aantal anderen liggen te slapen. Nou.. De F&B managers vallen allemaal mee hoor! Zijn vooral de chefs. Die weten echt niet wat internationaal is! De rest heeft daar wel ervaring mee, gelukkig! Als laatst ben ik mee geweest rondje afdelingen checken.. Kijken waar ik op moet letten enzo. Verder wordt er bij iedereen die ik tegen kom gevraagd of ik die al ontmoet heb. Dan krijg je natuurlijk de ontzettend leuke situaties dat ik zeg van "Ja, die heb ik al ontmoet" en dat de ander een heel vragend hoofd trekt en jij je dan toch bedenkt "Of toch niet??", maar ook andersom dat ik zeg "Nee. Hoi, Ik ben Marlies, leuk je te ontmoeten" en dat de andere persoon zegt "Maar we hebben elkaar gister toch al gesproken??". Gelukkig snappen ze wel dat het gewoon zoveel nieuwe gezichten zijn!! Ook zwaaiden er vanmiddag mensen in de kantine naar mij, maar ik heb echt geen flauw idee wie ze zijn!!! Wel gewoon vriendelijk terug gezwaaid hoor!! Maar naast dat krijg je wel steeds meer mensen die je van gezicht en bij naam kent. Dus, wordt wel beter hoor!

Verder pas ik me steeds verder aan. Ik slurp de bouillon nu ook net zo hard op als alle Chinezen en ik krijg een oog voor te heet eten. Gisteren at ik namelijk iets wat me vervolgens een extra gat in m'n keel brandde!! Daarnaast neem ik ook gewoon lekker m'n mobiel op en sms ik vrolijk onder werktijd. Ik denk dat dat ook de reden is dat Chinezen langere werkdagen hebben. 1. Men slaapt onder werktijd (erg handig, hoef je 's nachts minder lang te slapen). 2. Men kletst over vanalles en nog wat onder werktijd. 3. Men eet onder werktijd. 4. Men belt/smst onder werktijd. Al met al komt er niet zoveel werk klaar hoor! Als je ook ziet hoeveel personeel er rond loopt, echt heel veel!! Dat is in Nederland gewoon totaal anders. Je werkt dan maar wat harder!! Verder wisselt het personeel als housekeeping en serveersters heel snel. Loyaliteit is er weinig. Wel bij het management, die wisselen meer intern. Maar ik heb gehoord dat dat in heel China is. Als je iets beters kunt krijgen, dan ga je daar gelijk heen. Dat is dan weer totaal anders dan ik had verwacht. Ik dacht dat loyaliteit altijd erg gewaardeerd werd, maar schijnbaar wordt dat gewoon minder.

Oh, en nog leuke dingen:
Politie rijdt op alles wat maar enigszins bruikbaar van de schroothoop kan worden gehaald. Oude fietsen (inclusief zwaailicht, rode draailamp achterop de fiets) en brommers waar je zelf echt niet op zou durven zitten. Verder staat er nu op elke hoek politie. (vanwege de Universiade, competitie tussen een groot aantal universiteiten uit China, dat deze 2 weken gehouden wordt = Big Happening!) Bij discotheken staan mensen in legeruniform, maar wees niet bang, dit is nep. Ziet er ook niet zo indrukwekkend uit als de marechaussee op Schiphol. Deze "beveiliging" is een lachertje. 1. de discotheek heeft meerdere ingangen waarvan je maar bij 1 gefouilleerd wordt. Dus als je slim bent pak je gewoon een andere ingang. 2. deze leger mensen dragen geen wapens maar een wapenstok. Dus als je hard kunt rennen dan ben je veilig!

Oh, en mensen staren je hier echt aan alsof je er echt heel vreemd uitziet! Ik stond in een al overvolle lift en toen moesten er eigenlijk nog wat mensen erbij in. Maar die kinderen wilden zo graag bij mij in de lift om naar mij te kunnen staren en giechelen dat zij er nog bij in gingen en hun ouders moesten wachten. Wel grappig hoor. Stond een meisje vlak naast mij (heeeeel erg dicht naast mij) met d'r neus ongeveer op m'n naamkaartje m'n naam op te lezen. Verder zeggen ze dan Hello, Goodbye en vinden ze het helemaal super als je Zai Jian zegt!! En maar giechelen!! En toen ik voor het eerst de kantine binnen liep zat iedereen me ook aan te staren. Alsof je een één of ander buitenaards wezen bent. Oh, en…. M'n benen lijken hier gewoon lang!!!!!:) jaja… In Nederland heb ik korte benen.. Maar in m'n pak hier lijkt het wel wat! Komt gewoon omdat de rest korter is, maar dat maakt niet zoveel uit:P

Zoo… wat weer een verhaal.
Dit keer weer wat meer tekst en, sorry, geen foto's deze keer!
Ik zal zorgen dat ik de komende dagen wat foto's maak want Shenzhen ziet er echt super mooi uit in het donker!!!
(ik heb nog niet zo heel veel in het licht gezien, behalve het ziekenhuis, omdat het om 7 uur 's avonds al donker is.)

Groetjes aan iedereen en tot horens!

  • 17 Augustus 2011 - 14:22

    ArjanM:

    hmmm ik weet niet of dit een verbetering is hoor, die kleur veranderen... ik krijg hier al bijna hoofdpijn van...

    oke ik ga nu je verslag lezen!
    doeg

  • 17 Augustus 2011 - 14:22

    Marlies Meems:

    Vanwege de vele (herhaalde) klachten over hoofdpijn tijdens het lezen van mijn pagina, heb ik toch besloten om de kleuren aan te passen. Vandaar dat de letters nu in het geel zijn ipv zwart!

    Graag gedaan!;)

  • 17 Augustus 2011 - 14:24

    Marlies Meems:

    hmm... bijna hoofdpijn terwijl je nog niet eens gekeken hebt! Zal vast ergens anders aan liggen... zoals het aantal uur dat je naar een computer scherm staart... ik denk niet dat het er mee te maken heeft wat er op het computerscherm staat!

  • 17 Augustus 2011 - 14:28

    ArjanM:

    is dat zo?

    nou oke.. het is inderdaad even wennen. maar hier geen problemen meer!
    maaruh niet zo flauw doen hoor! als je eerst mijn verslag nou eens leest, misschien krijg je dan door dat ik helemaal niet zo veel achter zo'n computerscherm zit... ik ben meer bezig met andere dingen.. maargoed ik laat me daar eerst niet meer over uit.. lees eerst mijn 'Brief aan m'n zus' maar.

  • 17 Augustus 2011 - 14:33

    Marlies Meems:

    Pfff.. heb je verhaal gelezen en heb nu hoofdpijn!! maar de foto's zijn wel leuk hoor!! vooral die ene met Toby! en eindelijk de gevraagde foto's van je kamer. Jouw bed ziet er ook goed uit hoor! maarreehh... jij en studeren??? dat doe je überhaupt nooit boven, maar beneden ook vrij weinig. Dus een bureau op je kamer heeft toch niet zoveel zin!!!

  • 17 Augustus 2011 - 14:36

    Gelukkig Lezer:

    Ha Marlies,

    Geel is niet de mooiste kleur maar voor nu ben ik er blij mee. ;)

    Wat weer een gezellig verhaal heb het weer met plezier gelezen. :)

    liefs mams


  • 17 Augustus 2011 - 14:36

    ArjanM:

    hohoho! weet je wel hoeveel ik heb gestudeerd voor m'n examens? nou heel veel (vond ik zelf) met met resultaat! dus ik ga nu ook keihard studeren... als het goed uitkomt;) nee grapje,, komt allemaal goed meis... en dat bureautje,, komt toch allemaal troep op te liggen ja! dus... maargoed groeten aan je moeder!

  • 18 Augustus 2011 - 07:11

    Bert:

    He Marlies,
    Het is nu veel beter te lezen.
    Je verhaal is wel herkenbaar. Avebe heeft ook een fabriek in china gehad en die zaten met het zelfde probleem. Als ze bij de buurman iets meer konden verdienen liepen de werknemers zo ala minuut uit een draaiende fabriek en gingen naar de buurman.

    Liefs Papa

  • 18 Augustus 2011 - 08:32

    Marjon:

    Wat een andere mentaliteit daar zeg. Kan me voorstellen dat je je ogen uitkijkt.
    Maar je wordt zelf al bijna een Chineesje lees ik :)

    Groetjes Marjon

  • 18 Augustus 2011 - 12:32

    Engelina.:

    Hoi Marlies,

    Ik vind het ook veel beter te lezen, dankjewel!
    Ik kreeg er geen hoofdpijn van hoor maar vond het wel een beetje lastig lezen.

    Wat heb ik weer genoten van je verhaal, de mentaliteit is daar een wereld van verschil met hier, jij past je makkelijk aan, sms'en, een dutje doen onder werktijd:-)
    Ik kijk uit naar de foto's en vooral naar een foto van jou in je pak!

    Liefs van Engelina.

  • 18 Augustus 2011 - 13:55

    Marlies:

    Hmmm... Heeft mama iets verteld van mij in pak??? Nou, vooruit dan!! Zal ze gelijk uploaden! Samen met nog een foto van het hotel.

  • 18 Augustus 2011 - 14:04

    Marlies Meems:

    ehm... nou.. ga het even uitstellen.. internet werkt hier niet mee. Dus ik zet de foto's er dan bij het volgende verslag erop! Hopelijk heb ik dan ook meer foto's om te laten zien. Ben vanavond uit eten geweest, wezen zwemmen, sauna en whirlpool. Heerlijk!!!! Morgen gaan we uit, en van het weekend lekker brunchen, dagje zwembad hangen en dagje strand waarschijnlijk. Verder staat er al een beachparty op het programma!!! En overdag werk ik natuurlijk gewoon;)

  • 18 Augustus 2011 - 16:25

    Ineke Hoving:

    Hallo marliesje,

    Leuk je verhalen te lezen ik begrijp dat het goed met je gaat.
    ik had al eerder een berichtje gestuurd maar dit is helaas niet goed gegaan.ik weet niet wat ik fout heb gedaan.
    doe nu de tweede poging.als het goed is slaap je nu.
    het is hier 18.00 uur we hebben net een loempia gegeten.(hoe toepasselijk)

    groetejes ineke en de rest van de hovings.

  • 18 Augustus 2011 - 17:45

    Grietje Kuperus:

    Hoi Marlies.
    Ik weet niet of je me kent, ik ben de moeder van Tim koster. Ik vind het geweldig om je reisverslag te lezen. Wat kun je boeiend schrijven.
    Je bent echt een topper dat je dit aandurft. Ik wens je alle goeds
    Groetjes Grietje Kuperus-Koster

  • 19 Augustus 2011 - 09:34

    Engelina.:

    Nee hoor, je moeder heeft niets verteld over je pak, ik vind het zo leuk om jou op de foto's te zien.
    Het komend weekend ziet er ook al weer fantastisch uit, dagje strand, dagje zwembad, de avonden zijn ook goed gevuld,
    het lijkt wel of je daar op een super de luxe vakantie bent, naast het werken!

    Tjipke is jouw verhalen ook aan het lezen en geniet er net zo van als ik!
    Ach die kleine Marliesje, helemaal alleen in China, ik neem mijn hoogste hoed voor haar af typte Tjipke!
    Hij heeft jou nog altijd op zijn netvlies zoals wij jou de laatste keer in Westerbork zagen, alweer 9 jaar geleden!
    Dus.......nu verheugen wij ons samen op jouw verhalen!

    Liefs van Engelina.

  • 19 Augustus 2011 - 21:15

    Wouter:

    Wat een uitdaging om naar China te gaan meid. Dat word voor mij keer op keer bevestigd met je verhalen. Wel erg leuk om ze te lezen trouwens! Dat zal ik ook zeker blijven doen. Zelf ben ik vandaag begonnen bij LookingforBooking.com en daar maak ik nu al uren voor m'n stage, wat me veel te goed bevalt overigens! Ik hoop dat je ook een erg leuke tijd hebt! Je kamer ziet er wel erg fijn uit trouwens, wat dat betreft ben ik strontjaloers op je!

    Doe geen gekke dingen!

    Wouter

  • 21 Augustus 2011 - 20:52

    Trudy Pater:

    Hoi Marlies.
    Wat weer een leuk verslag.
    Zo leren wij wat van China.
    En wat sta je leuk in je
    bedrijfskleding.Kleine meisjes
    worden groot.
    De groeten van de Patertjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 816
Totaal aantal bezoekers 56224

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: