Buikdansen en andere rare dingen.. - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Buikdansen en andere rare dingen.. - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Buikdansen en andere rare dingen..

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

10 Maart 2012 | China, Shenzhen

10 Maart 2012 - Dag 217

Hoi Allemaal!

Sorry voor de lange stilte, maar ik heb wel erg leuke foto's om het goed te maken!
Hier vliegt de tijd. Nog 2 maanden en dan ben ik hier al weer klaar!!
Inmiddels heb ik hier in het Chinese restaurant gewerkt, werk ik nu in banqueting (meeting rooms, balzaal), heb ik moeten buikdansen voor een hele grote groep met mensen, heb ik daar ook nog eens een prijs mee gewonnen, is mijn lerares van Stenden uit Leeuwarden op bezoek geweest en heb ik erg veel lol gehad!

Nou, een aantal weken geleden werd ik gevraagd (eigenlijk werd het me gewoon medegedeeld) dat ik tijdens het jaarlijkse hotelfeest (feest voor al het personeel, wordt gehouden rond Chinees Nieuwjaar) moest gaan dansen met een aantal collega's. Aangezien ik geen keus had en Chinezen toch geen gevoel voor ritme hebben (dus ik kon niet zo superslecht zijn) zei ik oke. Maar, voordat ik weg liep werd me nog even medegedeeld dat het buikdansen was en dat ik geacht werd om elke (!) avond te oefenen!!!! Oeps.. Tsjah, dus afgelopen weken werkte ik overdag in het Chinese restaurant en ' s avonds moest ik een paar uur dansen. Uiteindelijk hebben we het gepresteerd dat iedereen de stappen van de dans onthield tegen de tijd dat we op moesten treden. Maar, dat was het nog niet helemaal. Een week voor de uiteindelijke uitvoering moesten we op zoek naar geschikte kledij. Dit was nogal een opgave want als je het wilt huren, heeft men alleen maat '1 maat past iedereen'. Nee, dat past niet iedereen. Na een hele lange en vermoeiende dag had ik kleren gevonden die ik met wat aanpassingen wel aan kon doen. (ik kon de rits niet dichtkrijgen, dus die heb ik naar binnen gevouwd en de boel met veiligheidsspelden passend gemaakt)
Op de dag zelf moest er natuurlijk ook het 1 en ander gebeuren. Grootste verandering was de make-up. Na een half uur, extra set wimpers, 5 soorten zwarte oogschaduw, 3 keer eyeliner, zwarte verf in m'n wenkbrauwen (waarom?) en witte foundation vroeg ik aan een collega hoe ik er uit zag (er was geen spiegel). Dat was heel even nadenken. Ja, ken je die film met Edward? Ja, Twilight. Nou, zo zie je er uit… Zie ik er uit als een vampier??????!!!! Ja! Goh, bedankt. Dus, maar gevraagd of ze er iets van glitter bij konden doen ofzo… dat het er toch een beetje feestelijk uit zag.
Verder moesten we oefenen over de rode loper te lopen. Maar, toen het puntje bij paaltje kwam en wij over de rode loper moesten, bleek dat wij de eerste groep waren en dat er niemand in de zaal zat om te kijken!!
Maargoed, de hele avond was uiteindelijk een succes. Men is het niet gewend om dit in China te zien, dus groot applaus toen wij opkwamen natuurlijk. Maar dat was niet de reden dat we de 3e prijs gewonnen hadden. (de jury bestond namelijk uit het hoger management van het hotel. Mannen en vrouwen) En, natuurlijk vond men het wel fijn om eens iets anders te zien dan de traditionele Chinese dansen die de hele avond al bezig waren;)
1 minpuntje, voor ons was de keuken met een optreden waar ze groenten op de maat van de muziek gingen snijden. Dikke troep op het podium natuurlijk en dat werd niet echt opgeruimd voordat wij op blote voeten daar moesten dansen. Tsjah… China...

Ondertussen werkte ik in China Spice, het Chinese restaurant hier. Nou, dat gaat natuurlijk heel anders en men spreekt nauwelijks Engels. Maar, was echt ontzettend gezellig en grappig! De chef daar was bijvoorbeeld naar de keuken gegaan van het westerse restaurant waar ik normaal gesproken werk. Daar had ie gevraagd hoe ze daar normaal gesproken met mij communiceren?!!! Ehm, niet?! Hahaa.. Achja..
Maar de collega's waren erg aardig hoor! Op een gegeven moment was het iemands verjaardag en gingen ze naar een karaoke bar. (duurde een half uur voordat ik dat uitvogelde) Vervolgens vroegen ze mij of ik ook mee wilde. Helaas, ik had al andere plannen. Toen staarden 2 van die meisjes me echt met grote ogen aan: "Maar, we nodigen je uit??!!!!" Echt heel lief, maar ik had heel serieus al andere plannen, en dat kun je dan niet zomaar afzeggen. Nou, dat was maar heel vreemd.
Verder heb ik daar een businesslunch gedaan. Nou, dat gaat wel wat anders dan in Nederland. Echt niemand blijft aan tafel zitten. Continue staan ze op, lopen ze om de tafel naar een persoon om te toosten, en gaan weer terug. Minuut later gebeurd hetzelfde weer. Ook wordt een glas wijn maar gevuld met 1 slok wijn, wat betekent dat verschillende mensen (ik) de hele tijd met een fles wijn rondlopen om de glazen bij te vullen. Ja, zo kun je jezelf met werk opzadelen.

Maar, inmiddels werk ik nu in banqueting. Ook weer wat anders. Er is hier niet zoveel voor mij te doen (ik ben een management trainee en hoef niet de hele tijd met tafels te slepen), dus werk ik nu veel voor school. (hele middagen) Niet tegen Andrea zeggen, hoor! Hij heeft me namelijk net nog een week in banqueting gepland! En ik nog maar zeggen, nou, dat hoeft niet… Maar het leek hem wel nuttig… hmm.. Maar ook hier weer interessante dingen. Voor de mensen die weten wat ik bedoel, in banqueting heb je altijd van die grote koffiemachines waarmee je 10 of 15 liter koffie in 1 keer maakt. Hier worden die machines niet gevuld met koffie, maar heb je filters vol met thee erin zitten! Ja, dat was even een ontdekking toen ik de deksel eraf trok. Maarja, koffie wordt hier per kopje gemaakt en thee per zoveel liter. Andere cultuur, andere gewoontes.
Komend weekend is hier een evenement ter grote van een bruiloft waar de naam 'Child's full month' bij stond. Nou, ik dacht eerst dat dat een 1 of ander vrijwilligers evenement of een geld inzamelings actie was, maar het is echt letterlijk 'Kind's complete maand'. Het betekend dus dat een baby precies 1 maand oud is en daar wordt een enorm feest voor gegeven. Ik ben er nog niet helemaal achter waarom precies. En verder is er ook een bruiloft met ceremonie. Dus, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Eigenlijk had ik zaterdag en zondag vrij, maar zondag heb ik omgeruild met donderdag omdat donderdag zo rustig was en zondag me zo interessant leek. (ehmm, of omdat ik donderdagochtend om 7 uur 's ochtends thuis kwam?!!)

Verder heb ik hier wel iets heel anders ontdekt. Chinezen kennen geen logica. Nee, dat is echt letterlijk zo. Ze hebben niet eens een woord voor logica. Toen de eerste westerse mensen hier heen kwamen en het woord logica gebruikten hebben de Chinezen dat woord overgenomen -> lo gi noemen ze het nu. Maar…. Dit verklaard een hoop!!! Hahaaa…

Verder ben ik nog steeds af en toe verbaasd van waar de Chinezen allemaal in geloven. Een paar weken heb ik kippenvoeten gegeten. (geen kippenpoten, maar letterlijk de voeten) Daar zit dus geen vlees aan, nee, alleen maar vel. Maar, als je de vel van een kip eet, wordt je eigen huid mooier. Jaja, en als je de kop van een vis eet wordt je zelf slimmer??? Dit eet men ook graag namelijk. Niet de buik van de vis ofzo, nee, men besteld alleen de kop. Rare mensen hoor, zo af en toe! Maargoed, terug naar de kippenvoeten.. Tsjah, dat hoef ik dus niet zo nodig te eten. De smaak is niet zoveel mis mee hoor! Gewoon de huid van een kip. Maarrr.. Het vreemde is dat die poten dus echt precies vingers zijn. Inclusief alle botjes en kootjes… Ja, het voelt dus alsof je op iemands vinger zit te kluiven, en dat is zo raar!

En, er is hier nu iemand zwanger en die vertelde dus wat ze wel en niet mag. Nou… eigenlijk mag ze helemaal niets! Niet reizen (bus, trein en vliegtuig), niks eten met kruiden, geen vlees, geen vis (dus alleen gekookte groenten en komkommer enzo), geen thee, koffie, alcohol, sapjes en soft drinks drinken (alleen warm water) En verder hebben ze hier applicaties op hun smartphone die vertelt of het een jongen of een meisje wordt. Klopt natuurlijk geen drol van, maar toch heeft iedereen 'm! En het ergste.. Haar man zit haar continue te controleren, dus ze was ontzettend blij dat ze met ons kon eten en dat ze eindelijk eens iets met smaak kreeg!

Enn… binnenkort ga ik in de keuken werken, dat gaat pas interessant worden! Hahaa… Daar heb ik wel zin in, moet ik heel eerlijk bekennen. Verder nog Guest Service en dan weer terug naar m'n oude vertrouwde plekje voor nog maar een paar weken.
Ja, letterlijk nog een paar weken en dan ben ik hier klaar!!! Ik moet heel eerlijk zijn, ik ben wel aan het aftellen. Maar dat is niet omdat ik het niet meer naar m'n zin heb, maar gewoon omdat er dan allemaal leuke dingen aan zitten te komen. En, veel van mijn vrienden hier gaan ook weg of maken plannen om ergens anders heen te gaan… Dus het wordt ook soort van afgesloten.
Gelukkig werk ik nu heel veel aan school, dus dat gaat op het moment ook voorspoedig.

Ook nog een kleine update over het weer. Het is hier 26 tot 30 graden!!!! :)
Helaas zit ik nu elke dag binnen.. Maar 's avonds is het echt super lekker buiten!
Vandaag helaas iets kouder, maar eigenlijk zit ik elke paar dagen wel een avond buiten.

Nou, dat was weer even een korte update van mijn kant. Ik hoop dat alles in Nederland ook nog z'n gangetje gaat, maar meestal houdt mama mij wel op de hoogte;)

Groetjes en veel liefs,
Marlies

  • 10 Maart 2012 - 21:11

    Chris En Trijnie:

    Hoi Marlies.
    Je hebt het nog goed naar de zin zo te lezen, nog even volhouden en dan komen je ouders al bij je.
    Het buikdansen is je dus goed afgegaan. Is het ook filmd en wordt het nog op You Tube gezet? Dan kunnen wij het ook nog even zien.
    De verslagen lezen we met veel plezier, ga zo door.
    We wensen jou alvast een plezierige verjaardag.
    Groetjes, Chris en Trijnie

  • 11 Maart 2012 - 02:47

    Marlies:

    Het is gefilmd en papa en mama hebben het filmpje in hun bezit;)

  • 12 Maart 2012 - 11:54

    Ineke En Jolien:

    heey marlies,

    leuk je verslagen te lezen en fijn dat je zo vreselijk goed kan buikdansen :)
    misschien kun je hier je beroep van maken haha.
    jolien en ik zijn momenteel beetje ziek dus hebben we je verslagen en foto s bekeken en gelezen.
    nog even en pap en mam komen!
    maak er een leuke tijd van en voor donderdag alvast gefeliciteerd!
    doeg kusjes jolien en ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 767
Totaal aantal bezoekers 56340

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: