Druk, druk, druk!!! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk!!! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk!!!

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

01 November 2011 | China, Shenzhen

1 November - Dag 87

Hoi Allemaal!

Zo, tijd vliegt weer voorbij! Echt ongelofelijk! Vorige week realiseerde ik me 2 dingen. 1. Ik ben al bijna 3 maand weg en 2. het is bijna november maar het is nog steeds 25 graden!!! Dat is het verraderlijke, het voelt nog steeds als augustus, ook al is het eigenlijk bijna winter! En toch schrok ik vanochtend weer toen ik zag dat het 1 november is. Het voelt gewoon zo raar!! Verder vliegt de tijd ook omdat ik afgelopen weken de meeste tijd slapend door heb gebracht. Ja, ik was niet zo fit. En het probleem was dat ik niet kon slapen!!! Althans, ik kon 's nachts niet slapen. 's ochtends is prima, maar 's nachts kwam ik gewoon niet in slaap. Afgelopen week bijvoorbeeld, heb ik m'n lamp om half 12 uit gedaan. Vervolgens heb ik tot half 3 liggen draaien (echt wakker), daarna liggen dommelen tot 4 uur en toen viel ik in slaap. Helaas voor mij ging de wekker weer om 5.30.

Maargoed, de afgelopen 2 week voelde ik me dus echt niet goed. Vrienden vroegen wat er wel niet mis was, collega's zeiden dat ik er moe uit zag en zelf nu nog zeggen ze dat ik ben afgevallen. (Ja, ik heb ook vrij weinig gegeten. Gewoon geen zin!) Gelukkig is het nu weer wat beter. Ik zie er weer beter uit en heb de afgelopen dagen gegeten alsof ik een week niks gehad had!!! Het Australische eten in het restaurant erg lekker en zaterdag ben ik wezen bunkeren bij de Vietnamees. Maar de Australische promotie is wel een goede! Wel grappig, er was een gast die vroeg of ik speciaal was ingevlogen voor de promotie, net als de chef. "Nee meneer, ik werk hier gewoon!"

Verder ben ik wel druk geweest hoor! Veel geslapen maar ook wezen picknicken, Halloween party (op z'n Chinees), heb ik een poging ondernomen om Chinees te leren, veel gewerkt (vooral heel veel gewerkt) en veel lol gehad.

Goed, vorige week ben ik met Sabine wezen picknicken omdat het zulks lekker weer was. Daarna zijn we naar een ladiesmarket geweest en Sabine had me al gewaarschuwd dat men daar alles heeft wat je niet nodig hebt en toch koopt. Nou, dat was dus ook inderdaad zo. Sieraden, make-up, dingen voor in je haar, sjaals, souvenirs en vanalles wat je dus inderdaad eigenlijk niet nodig hebt. Maar uiteindelijk hebben we daar echt uren rond gelopen. En toen we bijna weer buiten waren was er een verkoopster die haar producten aan stond te prijzen. Make-up voor 6 euro. Maar omdat wij snel weg wilden, zei Sabine "Nou, daar verderop verkopen ze het voor 1 euro." "Ok, ok! 1 euro dan!" Eeehmmm…. Tsjah.. Ok, laten we dan even gaan kijken;) hahaa… ja, zo gaat dat dan.

Verder was het afgelopen weekend Halloween en dat wordt hier uitgebreid gevierd. Ja, om de één of andere reden vieren Chinezen echt alles. Ik kijk nu al uit naar Thanksgiving, was over 3 week alweer is. Maargoed, met Halloween gaan alle Chinezen dus verkleed. Het maakt niet uit hoe of als wat, zelfs als het helemaal niks met Halloween te maken heeft. De meeste Chinezen zie je dan ook met een masker rondlopen die je normaal gesproken met een gemaskerd bal zou dragen. Zo één waarbij je altijd aan Venetië moet denken. Maar zaterdag zijn we naar het Intercontinental hotel geweest, waar ze een super groot feest organiseerden. Wat wij niet wisten. Toen we daar aankwamen was alles volgepakt met verkleedde Chinezen en was er zelfs een toegangspoort. Maar aangezien we niet gereserveerd hadden, mochten we eigenlijk niet naar binnen. Gelukkig kennen we dan wat mensen, dus na één telefoontje stonden we al snel binnen en kregen we zelfs een tafel! Een tafel helemaal voorin, vlakbij het podium, wel te verstaan. En op het podium gebeurde continue iets. Naast de vaste live-band (die ontzettend goed is) hadden ze dit keer een meer "Chinees" programma met o.a. breakdancers, gogo dancers, een Chinees die één nummer van Michael Jackson ging playbacken, een wedstrijd pompoen snijden, een Chinees die verkleed was als spook, die ging een nummer dansen en nog veel meer vreemde dingen. Gelukkig kwam de live-band elke keer tussendoor want die zijn echt goed. Er is nu namelijk een nieuwe band en zaterdag zagen we die voor het eerst. Al met al een vreemde, maar wel een leuke avond.

Maar, Halloween werd ook in het hotel gevierd en dat deed men gisteren. Omdat ik westers ben, nam men aan dat ik wel mensen kon gaan schminken. (al het personeel dus) Dus, gisteren heb ik niet echt heel hard gewerkt, ik heb vooral veel lol gehad. Eerst was ik wel een beetje onzeker over het schminken van het personeel, maar toen ik zag wat iemand anders ervan aan het maken was, toen dacht ik: "nou, dat kan ik ook wel!!!" Blijkbaar hoefde het niet heel mooi te worden ofzo. Nou heb ik wel m'n eigen make-up gedaan gister en dat was wel mooi. Net zoals die van de andere teamleaders en de manager. Wij waren dan ook niet verkleed, in tegenstelling tot het overige personeel. Dus daar paste ook geen gezicht vol met schmink bij, maar gewoon een beetje lichte make-up. Verder was het restaurant echt heel mooi aangekleed. We hadden alleen één probleem met de kaarsen: De kaarsen brandden niet alleen op tafel, de houders brandden ook mee. Tsjah, Made in China!

Verder heb ik ontzettend veel lol gehad met de headsets tijdens ontbijt. Omdat het zo druk was, had iedereen een headset op, zodat we met elkaar konden communiceren. Maar, wat je dan al snel kreeg was dat er iemand naast je ging staan en vervolgens in de microfoon ging praten. Maar het zag er wel stoer uit. Ik kreeg ook de opmerking dat ik eruit zag alsof ik bij de geheime dienst werkte. In pak en een oortje in. Tsjah, toen zei ik: "Ja, nu heb ik én een pak én een oortje. Helaas spreekt men allemaal Chinees en heb ik geen flauw idee waar ze het over hebben!!!!" Wat ook meestal zo was. Tenzij men echt iets tegen mij alleen zei, dan werd dat in Engels gedaan. Maarja, dan kreeg je te horen: "Malise, die knappe man moet betalen" Wat betekent dat zei iemand knap vinden, maar dat hij het ontbijt niet inclusief heeft. Alleen jammer dat zij een hele andere smaak dan mij hebben. Dus, dan krijg je die discussie. Welke knappe man. Ja, die in pak. Ja, goh, bijna iedereen is hier in pak, het is een business hotel!!! Of je krijgt z'n kamernummer te horen en dan denk je echt, hoe moet ik iemand daar aan herkennen!!! Maar normaal gesproken wordt er dus heel veel gecommuniceerd via die oortjes. Maar zondag vond ik het op een bepaal moment echt heel stil! Dus ik dacht, nou gaat allemaal goed! Totdat ik iemand in de microfoon zag praten, maar ik hoorde niets….. Aaaaahh… batterij leeg, al ongeveer de hele morgen. Ja, zo veel gebruik ik de headset dus. En verder was het ontzettend grappig toen één collega met z'n microfoon bleef klikken en vervolgens hoorde iedereen dus geklik in z'n oor. En hij was gewoon aan het denken en ondertussen met de microfoon aan het spelen. Ja, leuk! Hahaa…

Ook hier had iedereen het nieuws gehoord dat er in China een meisje was aangereden, maar dat niemand haar hielp en later dat er een meisje was aangereden en dat de chauffeur vervolgens nog een keer over haan heen reed. Dan denk je dus echt: Waarom???!!!! Nou, China is dus anders. Het gebeurd hier regelmatig dat iemand op straat gaat liggen en doet alsof er iets is. En als vervolgens iemand hem naar het ziekenhuis brengt, dan klaagt ie die persoon aan voor mishandeling. Nou denk je: als die persoon niets gedaan heeft, dan heeft ie niets te vrezen, nou dat is dus niet zo. De rechter redeneert namelijk zo: Waarom zou je iemand naar het ziekenhuis brengen als jij niet degene bent die verantwoordelijk is voor zijn verwondingen. En zo wordt de persoon dus schuldig bevonden en moet die naast alle ziekenhuis kosten ook nog een schade vergoeding betalen. Ja, als jij dit vaak doet, dan kun je een redelijk pensioen opbouwen natuurlijk. En dan heb je nog de tweede zaak. In China is het namelijk zo, dat een schadevergoeding na een dodelijk ongeluk veel goedkoper is dan het betalen van de ziekenhuis kosten. De tweede chauffeur heeft het meisje dus expres gedood omdat het veel goedkoper is voor hem. Direct na het ongeluk heeft ie ook 7 uur met de ouders gediscussieerd over de hoogte van de schadevergoeding. Vreemd toch!!!??? Ja, dit zet je wel aan het denken, dat je toch voorzichtig moet zijn op straat. Niemand helpen, want voordat je het weet klagen ze je aan voor heel veel geld en niemand zal jou ook komen helpen als er iets is. Lekker veilig gevoel, dat! Nou zullen de regels voor Westerse mensen iets anders zijn dan voor Chinezen, maar toch. Verder heb ik ook een verhaal gehoord over een oudere man die dus regelmatig op straat ging liggen en zo zijn geld verdiende, totdat hij echt lag dood te gaan op straat en niemand hem hielp totdat hij daadwerkelijk dood was. Ja, dat is dan z'n eigen schuld, maar dat andere mensen (en kinderen) daar dan de dupe van moeten worden…?!?!

Okee, ander onderwerp. Ik ben nu dus serieus bezig om Chinees te gaan leren. Ik heb contact gezocht met scholen, ik heb inmiddels al bedacht dat ik iets anders moet gaan doen omdat een school gewoon veel te duur is (15 tot 25 euro per uur en het liefst 700 euro vooruit betalen) en ik heb 2 collega's benaderd die me gaan helpen. Er komt nu namelijk een beetje druk op omdat de F&B manager mij gisteren vroeg wat voor doel ik voor ogen had als ik klaar was met m'n stage. Want, als ik wilde blijven en dan assistent manager wilde worden, dan zou ik eigenlijk wel Chinees moeten spreken. Hint, hint. Dus, nu ga ik oefenen met collega's en zoek ik dingen op internet. Eigenlijk wil ik de taalcursus van Rozetta Stone hebben maar een originele is ontzettend duur. (hele set voor $500) Nou had ik hier een hotelgast die een versie hier in China gekocht had en die wilde hem wel voor mij kopiëren maar vanochtend kwam hij naar mij toe dat ze hem iets aangesmeerd hadden, want de cd werkt dus niet. Dus, nu moet ik weer verder zoeken. Maar morgen heb ik een eerste 'afspraak' met één van de collega's en ik denk dat ik met de andere gewoon gelijk voor donderdag afspreek en dan maar kijken hoe het gaat!

Verder staan er leuke dingen te wachten. Morgen en overmorgen ben ik vrij, morgen gaan we uit eten met alle teamleaders, managers en met de director van food and beverage (dus van alle restaurants en de bar) en verder is vrijdag Octoberfest en we hebben kaarten!!! Jeej!!! Hahaa.. Ja, daar kijkt iedereen al heel lang naar uit, en ze hebben mij ideaal ingeroosterd: vrijdag avond en zaterdag ochtend vrij!!!:) Dus ik ben echt heel benieuwd wat de Chinezen er van bakken;)

Nou, dat was het weer voor deze keer!

Groetjes en tot snel!

  • 01 November 2011 - 09:10

    Bert:

    Hoi Marlies. Wat weer een verhaal. Ik zal nog verder zoeken naar een taalcursus van Rozetta Stone. Helaas wat ik tot nu toe gevonden heb stik van de virussen. Dus dat lijk mij niet zo geschikt. Dus nog maar ff verder zoeken. Ik ga gauw weer verder want het is hier ook weer erg druk. Weer een Cip dag dus we liggen met de productie stil.
    Groeten Bert

  • 03 November 2011 - 13:12

    Miranda:

    Hoi Marlies,
    Zo te lezen heb je het nog goed naar je zin daar in het verre China!
    Lijkt me ook raar om in november nog het gevoel te hebben van augustus....Maarre het is hier nu op 3 november ook nog geen winter hoor! Hier ook nog 17 graden!! Ongekend gewoon. We wilden deze week boerenkool eten, maar daar is het gewoon te warm voor. Het moet eerst iets kouder gaan worden. En we zijn natuurlijk druk met lampionnen bezig!
    He veel plezier met alles en tot schrijf of hyves!

    Liefs Miranda, Martin en de rest

  • 04 November 2011 - 13:21

    Engelina:

    Dag Marlies,

    Niet te geloven het is hier vandaag 20 graden op 4 november!

    Jij hebt het maar druk daar met werken, Chinees leren en natuurlijk feesten en genieten!
    Heel veel plezier vandaag met het Octoberfest!!

    Liefs van Engelina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 56351

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: