Ziekjes... - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Ziekjes... - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Ziekjes...

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

14 November 2011 | China, Shenzhen

14 November - Dag 100

Hoi Allemaal!

Allereerst, gefeliciteerd voor mij! Het is vandaag namelijk dag nummer 100!!!!

Tijd vliegt nog steeds! Maar ik heb ook echt veel te doen. Ik ben begonnen met Chinees leren (fanatieker dan de afgelopen maanden), ben voor het eerst naar ktv geweest, heb octoberfest op z'n Chinees gevierd, ik moest weer naar Hong Kong voor m'n visum en heb extra dagen vrij gehad (wat niet de bedoeling was).

Om maar met het laatste te beginnen, van het weekend was ik ziek. Ja, flink ziek. Ik was zondag wel naar werk geweest maar naar een uur was ik weer naar huis gegaan. Een collega keek mij aan en toen zei ze: "Marlies, voel jij je wel goed?" "Nee, niet helemaal." "Ik geloof dat jij naar huis moet gaan."
Ja, men zorgt hier wel voor mij hoor! Vervolgens werd er 's avonds ook nog Chinese soep (bouillon) gebracht en kwam later nog iemand met vers fruit. En ook was er nog iemand die vroeg of ze met mij mee moest naar de dokter. Nou, dat leek me iets te voorbarig. Ten eerste weet je niet wat ze je voorschrijven en Chinezen zijn hier gek op 2 dingen. De dokter en z'n pilletjes en groene thee. Dus, óf de dokter zou je meteen iets voorschrijven, óf hij zegt dat je meer groene thee moet drinken. Ik vond zelf dat ik eerst maar naar bed moest gaan en dan zag ik later wel weer. Nu voel ik me gelukkig iets beter, maar heb inmiddels 3 dagen niets gegeten en ben weer kilo(s) lichter. Ja, heb hier geen weegschaal, ik heb collega's. En Chinezen kun je daar echt op vertrouwen hoor! Als zij zeggen dat je bent afgevallen, dan ben je dat ook. Maar nu kan ik het zelf ook goed zien.

Goed, ik ben vorige week wat fanatieker begonnen met Chinees leren. Helaas ligt het nu weer even stil omdat ik dus ziek was, maar tijdens mijn lessen Chinees ben ik wat interessante uitdrukkingen tegen gekomen. Bijvoorbeeld: "De maan in het buitenland is altijd ronder" (het gras bij de buren is altijd groener) of "Lachende tijger" wat betekent dat iemand wel lacht, maar van binnen niet blij is. Of bijvoorbeeld "papieren tijger" dat is iemand die doet alsof ie veel macht heeft, maar in werkelijkheid is ie helemaal niets. Verder heb je "warme wangen tegen koude billen drukken" (aardig zijn tegen iemand die dat niet tegen jou is), "westers inkt drinken" (studeren in een westers land) en "zachte rijst eten" (een man die afhankelijk is van het salaris van zijn vrouw). Tsjah.. Sommige zijn typisch Chinees, andere weer wat verder gezocht.

Verder ben ik een spraakverwarring tegen gekomen die echt verwarrend was!! 2 collega's vroegen namelijk of ik mee wilde voor market research. Nou, bij market research denk ik dus dat we verschillende restaurants gaan bezoeken, competitie checken. Totdat men zei dat we dan eerst voor Dim Sum gingen, als lunch. Hmmm…. Dat klinkt niet echt als de markt waar ons restaurant zich in bevindt. Maar goed, Dim Sum was echt heel erg lekker. Voor mij is het niet heel erg anders dan gewoon Chinees eten, maar Dim Sum zijn kleinere hapjes. Ik geloof dat dat het grootste verschil is. Maar okee, de 'market research'. Tsjah, de avond van te voren hoorde ik al iets over een markt met vers fruit. En ja, waar gingen we heen? Een markt die ook fruit en groenten aan supermarkten levert. Dus, echt vers en goedkoper! Maar absoluut geen market research!!!!! In ieder geval, ik heb dus nu mijn koelkast vol met vers fruit. Mandarijnen, druiven en pruimen.

Ook heb ik m'n voedselvoorraad aangevuld toen ik naar Hong Kong ging. Ásociaal gewoon! Hahaa… Nou, we gingen naar Hong Kong omdat ik de grens over moest voor m'n visum. Het plan was om naar de H&M te gaan. Punt. Verder was er geen plan. Maar, een maal bij de H&M aangekomen, hadden we best wel honger. Gelukkig zat er een M&S naast de H&M en daar hebben ze nou eenmaal fatsoenlijk westers eten! Maar, eenmaal daar besloten we toch ergens heen te gaan waar we konden zitten eten en dan later terug te komen om eten mee naar huis te nemen. Toen geluncht en op naar de H&M. Nou, deze H&M was echt gigantisch!!!! We hebben daar letterlijk de hele middag gewinkeld! Echt ongelofelijk. Omdat het weer hier ook iets frisser wordt inmiddels, was mijn plan om t-shirts met lange mouwen aan te schaffen plus een lekker warm vest. Verder hadden we ook dringend behoefte aan nieuw ondergoed, want dat valt in China dus niet te krijgen. (Chinese meisjes hebben geen borsten, dus gebruiken ze andere dingen om de BH op te vullen, waardoor de BH in kwestie ons niet meer past. Zelfs in Hong Kong heb ik een grotere maat nodig!) Toen we eenmaal geslaagd waren bij de H&M, zijn we weer terug gegaan naar de M&S en hebben we ons daar uitgeleefd. Eindelijk fatsoenlijke croissants, chocola, vloeibare yoghurt, stokbrood met houmous (voor in de bus terug) en chips zonder rare smaken. Een goed geslaagde dag dus en ook zeer goed gevulde tassen weer mee terug.

Nou moet ik eerlijk bekennen, dat wij ons ook al te goed hadden gedaan tijdens het Octoberfest. Daar hadden ze namelijk een buffet vol met Duitse dingen. Kaas, brood, goulash en ook worst natuurlijk. Verder was er bier, heel veel bier en vooral ook veel gezelligheid. De avond werd gehost door een Duitser, er waren Duitse livebands en naast Engels en Chinees werd er ook gewoon Duits gesproken op deze avond! Ja, veel lol deze avond, inclusief dansen op de tafels (picknickbanken), polonaises en foute spelletjes als koe melken.

Naast het Octoberfest, ben ik ook nog naar een typisch Chinees feestje geweest. Hotpot en KTV (karaoke). Tsjah, dat was in het begin wel gezellig, maar na een paar Chinese liedjes, die steeds worden gezongen door dezelfde mensen, begint het wel te vervelen. Voorlopig geen KTV voor mij weer dus!

Zo, dat was het weer voor deze keer. Voor mij nog één dagje werken en dan heb ik weekend, waar ik eigenlijk best wel naar uit kijk! Maar deze week wil ik het wel rustiger aan doen. Lijkt me wel even verstandig. Ik heb genoeg dingen waarnaar ik wil neuzen op internet, dus daar zal ik deze dagen waarschijnlijk aan besteden.

Oh, en over de winter. Heel vreemd, maar Waarbenjij.nu denkt schijnbaar dat wij ook wintertijd in China hebben en de tijd op de website klopt nu dus niet meer. Maar nee, dat hebben we niet, en het tijdsverschil met Nederland is nu 7 uur. Verder begint de 'winter' hier. Ja, het wordt tijd voor lange broeken en lange mouwen. Al vind ik dat niet eens zo heel erg!! Ik heb hier zelfs warme chocomelk gehad (ja, had last van m'n keel en een nostalgisch moment;)).

Maar goed, echt koud zal het hier niet worden. Witte kerst al helemaal niet!!

Groetjes aan iedereen en veel liefs,
Marlies

PS. Feika, ik heb je berichtje op skype gekregen, maar volgens mij wil ie die van mij niet versturen. Nu (na bijna 24 uur) heb ik nog steeds een 'laden' tekentje in beeld staan. Maar ik had jullie berichtje gekregen hoor!





  • 14 November 2011 - 14:39

    Regina:

    Leuke foto's (wie is die leuke Kirill??) Sta je leuk mee op de foto, nou fijn dat jeje weer beter voelt, ben wel jaloers met al die leuke feesten, hier is het vandaag voor het eerst echt koud, en de sneeuw zal vroeg vallen dit jaar, zaterdag komt sinterklaas op knoal, 's avonds de kaarsjes weer aan wat ook weer gezellig is, je krijgt toch zo visite van Arjan?
    Groetjes

  • 14 November 2011 - 15:17

    Arjan :

    Dag zuster!

    GEFELICITEEEEERD!!
    100 dagen al!
    de 150e gaan we samen vieren!
    want ja, zoals regina al zei: nog 40 dagen en ik ben er! :D

    zo.. ik heb me vandaag even uitgeleefd, en mijn achterstand met je verhalen weer ingehaald! trouwens het gaat als je naar zo'n (Duits) octoberfest gaat en lekker uitleeft, maar dat je dan een zwart jurkje met de Duitse kleuren aandoet, gaat wel een beetje ver of niet? (BTW morgen voetbalwedstrijd: Duitsland - Nederland :) )

    zo, ik ga me eens even in de keuken storten. mijn opdracht van de dag was namelijk: koken. en dan moest ik zelf verzinnen wat! nouja, eens kijken of het wat wordt!

    doeg

  • 14 November 2011 - 17:28

    Marjon:

    Hé nichtje,

    Snel weer beter worden hoor.
    Wij zijn inmiddels weer aan de pepernoten en speculaas. Mis je die al?

    Succes met je Chinees leren. We horen het wel een keertje.

    Groetjes Marjon

  • 14 November 2011 - 20:12

    Geesje:

    Wat weer een gezellige verhalen, leuk al die feesten en je draagt een leuk zwart jurkje hoor. staat je goed.. zoals regina al vertelde hier koud en mistig en we zitten bij de kaarsjes en eten al weer speculaas en genieten dat sint weer in t land is. groetjes

  • 15 November 2011 - 09:07

    Marlies:

    Kirill is een Rus, die woont hier nu ongeveer 2 jaar. Hij ging naar dezelfde school als mij in Nederland! Hij heeft toen ook stage gelopen in dit hotel, maar nu geeft ie Engelse les aan kinderen. Ja, weer wat anders.

    Goh, Arjan, hebben we duidelijk wat te vieren als jij hier komt: kerst, jouw verjaardag, mijn 150e dag, oud en nieuw.... Hoezo liep je achter met mijn verhalen???!!!!!!! zo vaak schrijf ik niet meer, en de verhalen zijn ook niet zo lang meer. Hoe kun jíj, degene die altijd achter de computer zit, dan achterlopen???!!! Of ben je nog druk bezig met autorijden???;) Oh, de Duitsers vonden het allemaal geweldig dat ik zo rondliep:) haha.. was niet helemaal gepland.. Jurkje (wat geen jurkje is maar een rokje met tshirt) was gepland, vlaggetjes stonden op tafel en de hoed heb ik van iemand anders veroverd:P

    Tsjah, het is hier niet koud of mistig.. maar wij zitten 's avonds ook bij kaarsjes hoor! :)

    Ja, pepernoten (vooral chocoladepepernoten) mis ik hier wel hoor! Maarree.... er komt nog een boodschappenlijstje van wat Arjan mee moet nemen!! hahaa... Bereid je maar voor, broer!

  • 15 November 2011 - 10:30

    Mams:

    Wat heb ik zitten lachen bij de uitdrukkingen! Er zaten hele leuke bij.
    De chinezen blijven me verbazen!

    Gelukkig is er een mega koffer aangeschaft, tis natuurlijk nog wel de bedoeling dat Arjan ook kleding voor zichzelf mee kan nemen ;) en 25 kg heb je snel in de koffer.
    Misschien moet je lijstje nog wel worden ingekort. haha

    Hij neemt in ieder geval een echte nederlandse koffer mee, ORANJE.:)

    Doei


  • 15 November 2011 - 15:01

    Zoon Van Je Ouders:

    tsja, daar vraag je me wat! hoe kan ik nou achterlopen... nou ja, het gaat er ook niet om hoe het komt dat ik achter liep, maar dat ik weer bij ben! :) de enige verklaring die ik kan geven, is dat ik op het moment geen eigen laptop heb. jaja, het is allemaal best!
    we gaan in iedergeval in 6/7 dagen 5 keer feesten ofzo :p

    en wat betreft dat lijstje,, we kijken wel even! uiteindelijk ben ik de laatste die beslist wat ik meeneem! :)

    gehe

    Ik kwam ook nog een soort van een gezegde tegen:
    "Sla nooit een vlieg dood op het hoofd van een tijger."

    "Je kunt niet tegengaan dat de vogels van het verdriet komen overvliegen, maar je kunt wel voorkomen dat ze nesten in je haar maken"

    Ik zal mijn bekende gedichten vandaag maar even voor me houden.

    zo, ik ga weer even wat aan de studie,
    Gij die gaat studeren, groeten u!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 56338

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: