Visum - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Visum - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Visum

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

18 Oktober 2011 | Hong Kong, Hong Kong

18 Oktober - Dag 74

Ik ben nog steeds in China!!!!:) hahaa… ja, ik heb een nieuwe visum gekregen. Afgelopen woensdag en donderdag ben ik naar Hong Kong geweest om er één aan te vragen. Dat was erg gezellig omdat Sabine mee ging! Helaas ging de dag niet helemaal als gepland. De bedoeling was om snel een visum aan te vragen, dan te gaan winkelen, uit eten en naar het Ritz-Karlton. We waren nieuwsgierig naar het Ritz-Karlton omdat die net nieuw is en omdat de bar zich op de 103e verdieping bevindt. Dus, het uitzicht zou spectaculair moeten zijn.
Helaas ging het 's ochtends al mis. Sabine had zich verslapen en daardoor konden we de visum niet meer 's ochtends aanvragen. Dus, zijn we eerst gaan lunchen en toen op tijd naar het application centre gegaan. Volgend probleem, we konden het gebouw niet vinden. En we hadden een kaart bij ons! Maar, op de één of andere manier konden we de straten waar wij waren niet op de kaart vinden. Dus uiteindelijk maar iemand gevraagd. Nee, we waren ook helemaal in de verkeerde buurt!!! Had HRM mij naar het verkeerde metro station gestuurd. Eenmaal bij het gebouw was er een gigantisch lange rij buiten. Toen zei Sabine nog: "nou, dan kan de rij binnen niet zo lang zijn." Helaas…. Eerst hebben we buiten heel lang gewacht maar toen we eindelijk naar binnen konden hebben we 20 minuten gewacht voor een nummer (zo lang was de rij daar) en vervolgens waren er 70 personen voor mij. En maar 3 balies open!! Dus, dat was onze middag. Uiteindelijk heb ik wel een visum aangevraagd, maar klein probleempje, het is een visum voor maar 1 maand. Juist, en dan? Geen idee. Maar men weet niet of ik dan nog een keer in Hong Kong kan aanvragen.

Goed, daarna zijn we gaan winkelen en natuurlijk naar het Ritz-Karlton geweest. Nou, dat was ook allemaal niet helemaal wat we gepland hadden. Ten eerste, de H&M (waar we speciaal voor heen gingen ) was erg klein en had bijna geen kleding en al helemaal geen ondergoed!!! Pfff… Toen naar het Ritz-Karlton, maar daar was geen uitzicht aangezien het mistig was. (zie foto's) Verder hebben we wel heel veel lol gehad hoor!!! Hahaa… het was een geslaagde dag, maar iets anders dan gepland.

We waren echt toe aan winkelen omdat dat hier vrijwel niet kan. De kleding is hier wel super goedkoop, maar het is ontzettend moeilijk om iets in onze maat te vinden. Ik weet nu wel dat als ik een trui wil, dat ik dan maat XL heb, spijkerbroeken zijn er überhaupt niet in mijn maat en ondergoed ook niet. Tenzij je naar de duurdere Westerse winkels gaat. Maarja, voor de volgende keer gaan we op zoek naar een grotere H&M.

Maar het was fijn om even in Hong Kong te zijn. Ook al is het zo dicht bij, het is een wereld van verschil. Mensen zijn er beleefd, staan in een rij, duwen niet, de wc's zijn schoon en ruiken goed, alleen is de luchtvochtigheid daar veel hoger. Verder zijn de geïmporteerde producten goedkoper, maar de lokale producten duurder dan in China. Maar nou moet ik eerlijk zeggen dat de meeste mensen in Hong Kong zaken mensen zijn en hier in China heb je ook veel boeren, en daar zit ook een groot verschil tussen.

Afgelopen donderdag bijvoorbeeld. Toen gingen we uit, maar vrienden van ons waren er ook met hun collega's. Bedrijfsuitje. Nou was er één Chinees (boer), die had z'n shirt al omhoog geknoopt (echt op z'n Chinees) en hield zich zo niet aan de dresscode, aangezien we in een 5-sterren hotel waren. Maar daarna was hij ook nog zo stom om dronken te raken en zijn baas te slaan. En dan denk je, dat is al stom, maar het is helemaal stom omdat zijn baas een Duitser is die 2 keer zo groot is als hem! Tsjah, dan weet je ook zeker dat je de volgende dag geen werk meer hebt. Maar het verschil zie je hier ook heel goed in het hotel. Vooral bij het buffet;)

Afgelopen week ben ik ook naar mijn eerste Chinese barbecue geweest! Ja, dat is dus totaal anders dan de onze. Ten eerste, de barbecue is een restaurant, men doet dit niet thuis. Dus toen ik vertelde dat we altijd in de tuin barbecueën keken ze met grote ogen aan: "Je gaat niet naar een restaurant?????" Maar goed, je gaat dus naar een restaurant en besteld gewoon eten wat dat gebarbecued wordt. Verder wordt al het afval op de grond gegooid en is er bijna geen verschil met een Chinees restaurant. Behalve het eten dan.

Over het eten gesproken, de bijgeluiden storen me niet zo erg meer. Zelf slurp ik m'n soep nu ook gewoon op. Alleen het boeren is iets minder. Zelf heb ik het uitspugen van botjes nog niet onder de knie. Ik snap niet hoe ze het doen, want als ik een botje wil uitspugen, dan blaas ik de helft van m'n eten daarbij ook uit m'n mond!!! Juist… niet zo charmant.. Maar ach, het is China, hier zijn ze wel wat gewend!;)

M'n stage gaat hier trouwens helemaal super! Andrea betrekt mij echt overal bij, dus daar ben ik wel blij om. Betekent wel dat ik heel veel uren maak, maar ach, het enige wat hier is is werk en uitgaan. Nou, dat gaat prima zo. Andrea vraagt mij vaak om feedback bij promoties en posters en nu vroeg hij zelfs wie er geschikt is voor promotie. Dat vind ik wel heel moeilijk om te zeggen, maar feedback op posters is leuk!;) Ik was al helemaal verbaasd dat hij, nadat ik had gezegd dat ik de kleur niet mooi vond etc., alles veranderde!!! Maar nu komen er 2 leuke dingen aan. 1. Halloween, wat hier uitgebreid gevierd wordt. 2. We krijgen een Australische chef en Australisch eten. Dus, zou leuk zijn om daar mee te werken! Maar het rooster voor dan is nog niet bekend, dus dat weet ik niet.
Verder komt het Oktoberfest in Shenzhen ook dichterbij. Ja, ik weet het, in Duitsland is het al over, maar hier zijn ze iets later. Schijnt erg goed georganiseerd te zijn. Vorig jaar waren er Duitse live bands en een Duitse chef. (niet in ons hotel, maar in een ander.) Hier wordt al weken over gesproken, dus de verwachtingen zijn hoog. Maar dat is weer na Halloween.

Gisteren hebben we besproken wat te doen voor een volgend visum. Nou, ik ben er inmiddels achter, dat als ik het goed plan, dat ik op dit visum 2 maanden kan blijven. (30 dagen per entry, 2 entries) Dan gaan we waarschijnlijk in December weer een visum voor 2 maanden aanvragen in Shenzhen. Dus, dan ben ik tot Februari ongeveer weer zoet. Maar, dit heeft me wel aan het denken gezet, en ik weet niet of ik dat nu wel zo leuk vindt. Als ik namelijk geen visum kan krijgen hier, dan zou ik één in Nederland moeten aanvragen. Dat betekend dus dat ik dan voor een week ofzo naar huis zou mogen, maar dat lag helemaal niet in de planning. Maar, als het hotel ervoor betaald, zou ik dan naar huis gaan, of toch liever niet? En tjsah, zou ik graag naar huis willen? En ja, dan begin je dus te denken: Mis ik thuis, wat zou ik doen als ik thuis zou zijn.. Blabla.. Nou, mijn conclusie: ik zou die kans zeker grijpen omdat het gewoon leuk zou zijn om iedereen weer te zien. Maar… ik zou iedereen hier ontzettend missen. Ook al is het maar voor een week, toch zou ik het hier missen. Daarom zou het voor mij niet heel moeilijk zijn om weer terug te gaan, want daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.

Maar gelukkig voor nu, er zijn eerst weer plannen gemaakt en hoef ik er voorlopig niet over na te denken.

Groetjes en veel liefs,
Marlies

  • 19 Oktober 2011 - 15:48

    Marjon:

    Hoi hoi,

    Wat fijn dat je weer even vooruit kunt, maar wat een gedoe met die visums.
    En nog even goed oefenen hoor met dat spugen...
    Hier gaat alles lekker z'n gangetje. We hebben nu een weekje herfstvakantie.

    Groetjes Ronnie en Marjon

  • 20 Oktober 2011 - 09:21

    Engelina:

    Dag Marlies,

    Gelukkig heb je weer voor 2 maanden een visum.
    Wat een gedoe hè, ik vraag mij af hoe dat bij de anderen gaat zoals Sabine?
    Moet zij ook steeds een nieuwe aanvragen?

    Nu weet je ook hoe ze daar BBQ'en , het afval wordt weer gewoon op de grond gegooid dat doen wij zelfs in de tuin niet.
    Het blijft mij verwonderen hoe ze daar eten .....jij past je goed aan, nu nog even leren hoe je de botjes moet uitspugen:-)

    Goed om te lezen dat je stage echt super gaat, Andrea ook écht wat doet met jouw feedback.

    Ook nooit gedacht dat ze in China Halloween en Oktoberfest vieren maar wel erg leuk, ze maken er heel veel werk van.
    We zullen er weer alles over lezen van jou!
    Geniet ervan!!

    Liefs van Engelina.


  • 30 Oktober 2011 - 11:46

    Mams:

    Ze weten wel van feesten in China. Thanksgiving wordt op de vierde donderdag in november gevierd, ben benieuwd hoe ze dat vieren.

    Haha als jij je soep slurpt weet ik zeker dat we niet meteen uit eten gaan wanneer je terug bent. :)

    We spreken met mekaar vast nog wel de komende dagen.

    Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 56351

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: