Kerst, Oud&Nieuw, Oud&Nieuw - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Kerst, Oud&Nieuw, Oud&Nieuw - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Kerst, Oud&Nieuw, Oud&Nieuw

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

31 Januari 2012 | China, Shenzhen

31 Januari - Dag 178

Hoi Allemaal!

Nog bedankt voor alle lieve kaartjes en pakketjes die deze kant op zijn gekomen! Maakt mijn kamer een stuk huiselijker;)

Lang niet gesproken! ;)
Ja, sorry, het was nogal druk hier! Kerst, oud&nieuw, Arjan hier, Arjan weg, Chinees nieuwjaar, verslagen die ingeleverd moesten worden en dan nog alle collega's die besluiten een andere baan te zoeken. Al met al werk ik nu dus 6 dagen in de week, probeer ik iets voor school te doen (wat niet echt opschiet, zoals je je misschien wel kunt voorstellen), leer ik geen Chinees meer (zal ik volgende week weer oppakken) en heb ik afgelopen week eindelijk besloten dat ik wat tijd voor mezelf nodig had. Dus, afgelopen week heb ik niets anders gedaan dan gewerkt (en een paar keer uit geweest).

Maar, ik ben al een half jaar weg! Nog 4 maanden, dan school afmaken en op naar Vietnam! (of ergens anders;))

Goed, laten we bij het begin beginnen… Kerst. Het is al weer even geleden, maar op kerstavond kwam Arjan hier! :) Ik moet zeggen, het was een heerlijke kerst. Geen verplichtingen, geen stress om het eten maar gewoon lekker bedhangen. Hahaa.. Ja, wij hebben overdag gewoon lekker in bed besteed terwijl we de Big Bang Theory keken. Verder natuurlijk ontbijt in bed, lekker uiteten en uit geweest. Maar… als klap op de vuurpijl zijn we hier wezen skieen/snowboarden op een indoor skipiste!!!! Dat was wel echt ontzettend leuk!!!
Oud&nieuw eigenlijk hetzelfde, bedhangen, uit eten en uit. Gewoon lekker chillen.
Verder zijn we in de 2e week naar HongKong geweest waar het weer zelfs zo goed was, dat we zelfs een middag op het strand hebben doorgebracht. Die middag hebben we ook fietsen gehuurd en zijn we lekker een eilandje wezen verkennen.
Tsjah, en toen kwam het moment dat Arjan weer naar huis moest. Nou moet ik zeggen dat ik me de hele tijd groot hield… Totdat…. Hahahaa ja, dat ene moment. Maar heel eerlijk, dit mag ik afschuiven op Arjan;) Ja, wie houdt zich nou goed als je afscheid hebt genomen en als Arjan zich daarna nog weer omdraait: "Volgende keer niet zo ver weg gaan hoor!" En je dan nog een knuffel geeft. Tsjah, daar zou niemand tegen kunnen!
Maar veel mensen denken dat je de persoon heel erg gaat missen als die weg gaat. Maar dat is niet helemaal het geval (sorry Arjan). Het zit namelijk zo: mijn leven is hier, mijn familie is in Nederland. Ook al komt Arjan hier voor 2 weken, hij hoort hier niet. Klinkt misschien raar, maar ik heb hier mijn dingen en daar hoorde hij niet bij en dat verandert ook niet na 2 weken. Het is gewoon een soort van ander leven/een andere wereld waar je in zit.
Dus het was niet heel vervelend dat hij weg ging, maar meer dat ik achterbleef. En zelfs nu, nu ik er weer aan terug denk heb ik het er nog moeilijk mee. Dat was de eerste keer dat ik echt naar huis wilde. Gelukkig kon ik de volgende dag weer werken en was het weer beter. En wees niet bang hoor, ik wil nog lang niet naar huis!!!
Moet ik ook niet doen, want dan kom je er pas achter wat je eigenlijk allemaal mist als je hier bent.

Verder was het afgelopen week Chinees Nieuwjaar. Chinees Nieuwjaar wordt 3 dagen gevierd maar alle kantoren gaan een week dicht. (kantoren, ik werk gewoon 6 dagen, toch echt het verkeerde beroep gekozen) Afgelopen week was nieuwjaarsavond (zoals ze het hier noemen, maar vergelijkbaar met 31 december) op zondagavond. Dan wordt er ook afgeteld tot 12 uur en vuurwerk afgestoken. Precies zoals wij op 31 december doen. Dan op maandag was nieuwjaarsdag en op dinsdag 2e nieuwjaarsdag. Ja, eigenlijk vieren ze dan niets hoor! ;)
Dus, zondagavond na werk zijn we met collega's naar KTV (karaoke) geweest. Wat vreemd is, is dat Chinezen het niet snappen, dat als je niet zingt dat je dan wel lol zou kunnen hebben. Voor hun staat het zingen voor lol, maar men snapt niet dat je ook gewoon gezellig kunt zitten kletsen. Was wel erg gezellig (ondanks dat ik maar een paar liedjes gezongen heb), maar het leukste moet nog komen… Het jaarlijkse hotelfeest - eind februari - waar ik geacht wordt te gaan buikdansen….. Ja, erg leuk bedacht… ennnn…. Ik moet daar ongeveer 3 week lang elke dag 1.5 uur voor repeteren!! Dus ja, dat gaat wat worden! Verder hebben ze hier de traditie om met Chinees nieuwjaar geld te vragen. De zogenaamde rode envelopjes. Je gaat naar iemand toe, wenst degene veel geld in het nieuwe jaar en hij moet je dan geld geven want "wat je geeft krijg je terug". Nou ben ik daar iets te bescheiden voor.. Maar ik had best veel geld kunnen verdienen! Maargoed, ik vind dit dus echt een stomme traditie, want je kunt niet naar iedereen gaan geld vragen. Maar zo gaat het hier een week lang. Echt belachelijk!

En nu komt het volgende feest er weer aan. Geen flauw idee wat, maar men vertelde dat het een na-Nieuwjaar feest is… Geen idee wat dat in houdt behalve een extra dag vrij:) hahaaa...

Verder heb ik hier afgelopen week het meest smerige en typisch Chinees meegemaakt. Ik was namelijk aan het werk, en vanuit mijn ooghoeken zie ik ineens een kind gehurkt op de grond zitten. Ja, een kind met splitpants…. Die zat daar even een flinke drol neer te leggen midden in mijn restaurant!!!!! Ielgh!!!! Kom op, daar zijn luiers voor uitgevonden!!!!!! En kijk, ongelukje kan gebeuren, maar dit kind gebruikte de vloer gewoon als WC… niks geen ongelukje, hij nam gewoon zijn tijd! En de ouders stonden er om heen… Niet eens even zeggen dat dat echt niet kan, dat daar een WC voor is… Nee hoor! Nou, we hebben ze tissues gegeven om op te ruimen en toen de afdeling gebeld die dit schoon komt maken…. Denk maar niet dat ik dat ga opruimen! Tsjah, ik was echt geschokt. Kijk, ik had het wel al vaker gezien in China… maar niet in een 'chique' restaurant! Echt belachelijk!

Zo, en nu las ik dat het in Nederland echt hardstikke koud is… Nou, hier is het andersom. Afgelopen week was het fris en nattig, nu is het warm en zonnig. Ik loop lekker in korte broek en t-shirtje buiten en heb al bij het zwembad in de zon gehangen. Komende week blijft het zo, dus daar zal ik nog lekker van gaan genieten!

En mijn plannen voor komende tijd? Overmorgen voor 2 dagen weer naar HongKong een nieuwe visum halen, beetje relaxen en dan buikdansen, buikdansen, buikdansen en werk, werk, werk.

Hopelijk volgende keer een wat langer verhaal weer, maar zoveel nieuws maak ik niet meer mee. Alles is eigenlijk al normaal! Maar.. Heb er wel een paar leuke foto's bij gedaan want daaraan geen gebrek!!

Groetjes en veel liefs,
Marlies


  • 31 Januari 2012 - 10:35

    Arjan:

    En wij maar denken dat het nog even zou duren voordat er weer een verhaal aankwam,, maar TATAAA!!

    Denk je dat jij de enige was die het moeilijk had? ik moest me goed houden, anders kwam ik niet door de douane... dan leek ik niet meer op de persoon die in m'n paspoort staat ;)

    zelfs nu als ik er aan terug denk, heb ik een brok in m'n keel... maar als je dan aan de rest van die 2 week denkt, dan heb ik in ieder geval enorm genoten!!

    Dankjewel Marlies...

    Waar zijn die foto's en filmpjes van dat buikdansen dan? ik ben ze nog niet tegen gekomen... heb wel weer zin om even hard te lachen! gehe..


  • 31 Januari 2012 - 11:21

    Marlies Meems:

    Arjan Meems!!!
    Lees je wel wat er staat.... --->> Eind Februari!!! Daarna krijg je dus pas foto's en filmpjes.. nu nog niet.. grapjas..

  • 31 Januari 2012 - 11:25

    Arjan:

    sorry, komt door die tranen in m'n ogen... haha!

  • 31 Januari 2012 - 13:03

    Trudy Pater:

    Wat een leuk reisverslag. Hebben we weer van genoten.Aan feesten geen gebrek daar en nu maar oefenen voor het buikdansen.Daar krijgen we zeker een bewijs van in de vorm van een film ?Veel plezier met alles wat je doet.
    Groetjes van de Patertjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 56349

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: