Feestdagen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Feestdagen - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Feestdagen

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

08 December 2011 | China, Shenzhen

8 December - Dag 124

Hoi Allemaal!

Sorry voor de lange stilte, maar hier ben ik weer hoor!
Live vanuit HongKong… Ja, het was weer tijd om een nieuwe visum aan te vragen.
Dat is gelukt, dus over 2 maanden kan ik weer heen.

Maar goed, wat is er allemaal gebeurd de afgelopen tijd… Sinterklaas, plannen maken voor kerst, plannen maken voor als Arjan hier komt, shoppen in de Ikea, lekker in de zon zitten, bibberen van de kou, Chinees leren, voor school bezig en werken. En daarnaast heb ik echt heel veel geslapen omdat ik echt heel erg moe was. Ja, mijn rooster was niet echt ideaal. Na mijn weekend begon ik met 1 dag avond shift, toen 1 dag split shift die eindigde om 12 uur 's avonds, toen 1 dag split shift die begon om 6 uur 's ochtends en eindigde om 10 uur 's avonds, en toen nog 2 split shifts die om half 6/6 uur begonnen en eindigden om 8 uur 's avonds. Ja, wanneer haal je dan je slaap in??? Nouja… van de laatste werkdag tot m'n eerste weekend dag heb ik 18 uur geslapen. En niet in bed liggen dommelen, maar echt vast liggen slapen. Maar heel eerlijk gezegd, ik slaap nu steeds vaker 's middags…

Nu hoor ik dat het weer in Nederland echt helemaal niks is.. .nou.. Hier schommelt het een beetje. Vorige week maandag was het 30 graden en zat ik in de zon te zweten. (was toch 's middags vrij, dus ben lekker gaan 'zonnebaden'. Helaas hield ik daar een zonnebrand aan over, het zal ook eens niet. Maar woensdag werd het in eens een stuk kouder en ik hoorde dat het donderdag 13 (!) graden was!!! Nou is dat voor buiten in de winter niet echt koud, maar er is hier één probleem. Chinezen hebben, als je geluk hebt, wel airconditioning, maar geen verwarming! En aangezien het nu winter is, hebben ze de airconditioning in het hotel op 'cooling' gezet, dus nu warmt de kamer helemaal niet op. Resultaat: Ik zat met een dikke trui en een extra deken in bed. Maar, helemaal medelijden met de mensen die op kantoor werken, die moesten een extra jas aan! Maar van het weekend was het al weer warmer. We hebben zondagavond lekker buiten gegeten, al koelde het wel af. Inmiddels is de temperatuur weer zo gestegen dat een trui/jas niet meer nodig is. Maar dit is wel lastig, want nu heb ik echt geen idee wat ik aan moet als ik naar buiten ga!!

Maar een beetje koud is ook niet erg hoor, zo kom je iets beter in de kerststemming. Het enige waardoor ik weet dat het bijna kerst is, is dat ik de hele dag kerstmuziek in het hotel hoor. De kerstversiering is hier een beetje zielig (zie de foto van de kerstboom), wat ze hier wel doen is veel met poppetjes etc (zie de foto van de sneeuwpop op de schommel). In HongKong doen ze het iets beter (zie de 2 foto's van HongKong).
Maar gevoel of niet, kerst komt eraan en plannen moeten er gemaakt worden. Sowieso ook, omdat Arjan tegen de tijd hier is. En ja, tijd gaat snel, nog maar 2 weken te gaan!!!
Maar kerst wordt wel gezellig… Zover ik weet is iedereen vrij, en Silvan zei dat hij ons later de avond wel de Galleon kon inloodsen.. Dus, gegarandeerd succes! Verder wordt het waarschijnlijk een zelf gekookte maaltijd (hoe weten we nog niet) maar Silvan zei dat ie wel een 10-kilo zware kalkoen kon regelen. Tsjah, wat gaan we daar mee doen??!!! Hahaa.. Ja, die kon eerst wel in het hotel geroosterd worden, ja, dat leek ons dan wel handig. Maarja, allemaal plannen… Kerstavond wordt stil, de meeste mensen moeten werken en ik weet zelf nog niet of ik vrij ben. Maar Arjan, als ik vrij ben, dan wordt het bij Kirill gevierd, en als ik niet vrij ben dan vier jij het maar met Kirill;) haaha.. Hij is bijna als enige vrij aangezien hij niet in een hotel meer werkt.
Oud en nieuw is moeilijk omdat Chinezen dat niet vieren. In HongKong wel, dus het zou leuk zijn als we dat vuurwerk kunnen zien. Of we moeten zelf wat ritselen. Chinezen staan tenslotte bekend om hun illegale vuurwerk…

Maar de eerste kerstversiering heb ik een paar week geleden gespot in de Ikea. Ja, de Ikea hier is echt precies hetzelfde als de Ikea in Nederland. Dat was wel ontzettend leuk. Eerst heb ik bij Sabine geslapen (die had een nieuw appartement gekregen) en 's ochtends gingen we bij de Ikea ontbijten en daarna shoppen voor wat spullen voor Sabine. Nou, dat was me een dag. Ja, letterlijk een dag. We kwamen er 's ochtends om 10 uur aan en om 4 uur waren we weer weg. Maar nou zijn Sabine en ik ook niet echt de best voorbereide shoppers. Goed, eerst ontbijt. Dat was geen probleem, je pakt je spul, gaat naar de kassa en eten maar. Net als in iedere andere Ikea. Maar toen het winkelen. Goh, wat hebben wij onze kar volgeladen! Ja, Sabine had een kastje nodig. Ze had mij al laten zien dat het een kleine moest zijn, want ze had niet veel ruimte in haar kamer. Dus, eenmaal bij de kastjes aangekomen vroeg ik aan Sabine of ze de ruimte wel opgemeten had. Ja, met een kleerhanger… iets anders had ze niet. Ooohh.. Maargoed, klein kastje uitgezocht, alles opgeschreven om later op te halen en weer verder. Uiteindelijk hadden we de hele kar vol, de glazen al gebroken, planten in de handen, spiegel onder de arm en konden we op naar de kassa. Maar, voordat we gingen betalen ging Sabine eerst vragen hoe het zat met thuis brengen. Ja, we waren met de bus, en no-way dat we dit weer mee terug konden krijgen! Ja, boven een bepaald bedrag zouden ze gratis thuis brengen, maar we moesten het zelf inpakken. Nou, geen probleem. Dus, alles ingepakt en op naar de balie. Wanneer we het bezorgd wilden hebben, morgenavond 9 uur?? Ehm, nee.. Vandaag??? Kan niet. Hmm.. Tsjah.. De komende dagen is er niemand thuis.. Dus, dan moeten we alles zelf meenemen. Oeps. En nog leuker, we wilden nog gaan lunchen voordat we weggingen. Dus, wij weer met alle spullen op pad, richting het restaurant, die net als bij alle Ikeas, één verdieping hoger is. Daar gingen wij dan, met de kar vol spullen richting de lift. Eenmaal bij de lift aangekomen begon er een Chinees druk te doen dat we niet met de lift konden. Maar wij net doen alsof we geen flauw idee hadden waar hij het over had. Dus, toen hij iemand ging halen die Engels sprak, gingen wij snel de lift in naar boven. Toen de deuren dicht gingen, zag ik in één keer een bordje: Deze lift gaat alleen omhoog. Dus niet naar beneden!! Aaahh… daar doelde de Chinees waarschijnlijk op. Maar, dat is van latere zorg, eerst lunch. Maar toen ik m'n eten had gehaald, zag ik Sabine vreemd kijken. Marlies, we zijn de spiegel ergens vergeten….. Oh ohh.. Maar, ze had gecheckt, we hadden 'm ook niet betaald.. Dus die stond nog vrolijk bij de kassa…. Hahaa.. Aangezien we toch de hele winkel door moesten naar beneden, zijn we gelijk maar langs de spiegels gegaan, en hebben we een nieuwe opgepikt. Maarja, daar stonden we bij de kassa.. En kar vol spullen maar alleen de spiegel afrekenen. Dus, toen Sabine ging betalen, ben ik doorgelopen. En ja hoor, daar kwam de bewaking aan. Maar één blik op al onze spullen en de kassabon was genoeg. Ze gingen dat echt niet allemaal uitzoeken! Geluk bij een ongeluk;) En toen op naar een taxi. Maarja, toen wij met de kar naar buiten gingen kwam er weer een Chinees achter ons aan dat we die niet mee konden nemen. Maar we willen een taxi??!!! Die is beneden. Beneden??? In de parkeergarage??? Gelukkig heeft de Ikea gerekend op zulke idioten als ons en is er een taxistand naast de lift!! En het karretje konden we gewoon naast de taxi achterlaten! Pfieuw! Scheelt dat weer! En toen op naar huis. Alle spullen uitgeladen, ik er bij blijven zitten terwijl Sabine met de eerste lading naar boven ging en vervolgens hebben we alles mee kunnen nemen. Wat weer een tocht, maar wel de moeite waard! (Foto bijgevoegd van onze spullen toen we alles systematisch hadden ingepakt.)

Verder gaat de tijd zo snel, dat ik al bijna halverwege mijn stage ben!! Dus, inmiddels wordt het tijd om met mijn stage project te beginnen;) En, het wordt ook tijd om na te denken over wat ik wil als ik klaar ben. Nou moet ik eerlijk zeggen, ik ben er nog niet echt mee bezig. Maar andere mensen wel en dat is soms wel leuk. Ook al ben ik nog lang niet klaar.. Ik heb als 2 visitekaartjes liggen van mensen die ik kan bellen. 1 is van een Nederlander en de andere is van een Australische voor een baan in Perth. Nou, altijd leuk om achter de hand te hebben. Maar, ze zei dat ik geen probleem zou hebben een fatsoenlijke baan in Australië te vinden, zeker niet in het westen. Daar was namelijk veel toerisme, maar ze hadden daar eigenlijk geen goed personeel. Dat is mooi meegenomen, aangezien ik toch die kant op wil. Maar, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik veel leuke reacties krijg als ik aan het werk ben. Maar dat is het voordeel van werken in de Executive Lounge. Daar doe ik eerst ontbijt 's ochtends en dan 's avonds 'happy hour'. Maar in de Executive Lounge komen veel Westerse gasten, vaak ook dezelfde dus je leert ze kennen en omdat het er rustiger is, heb je veel tijd voor persoonlijk contact. Daarom vindt ik het ook zo leuk om daar te werken. En mensen waarderen het als je ze onthoudt en als je weet wat ze drinken en dat gewoon op hun tafel neerzet zonder te vragen. En, aangezien ik de enige Westerse persoon ben, onthouden mensen mij ook. Van de week kreeg ik reacties als 'dat ik het hier een tweede thuis maakte' en iemand vroeg of ik wel eens vrij had. Ja, hij zag mij namelijk altijd werken, maar dat vond hij eigenlijk juist wel prettig. Nou, mooi. En wat ik in het begin iets minder vond, van dat je echt geen privacy hebt, gaat nu omgekeerd werken. Je leert mensen zo goed kennen (tsjah, je ziet sommigen elke dag) dat je elkaar af en toe mee helpt met dingen. Zo had ik voor 2 gasten kaartjes geregeld voor Octoberfest, en nu kwam hij weer met een taalcursus van Rosetta Stone aan voor mij. (met 20 (!) talen!!) Die heeft hij op mijn laptop gekopieerd én geïnstalleerd. (helaas werkt hij nog niet op mijn computer) Verder was er één gast die wel iemand wist die wel wist waar een goede supermarkt in HongKong zat (toen hij hoorde dat ik naar HongKong ging om fatsoenlijk eten te halen) en die persoon werd gelijk opgebeld om te vragen waar het nou precies was. Bedankt! Ben er vandaag geweest en zag er inderdaad erg goed uit!! Maar nu weet je ook wel met wie je een grapje kunt uithalen, en met wie niet. Verder ben ik ook soort van de persoon die van iedereen alles bij houdt. Ik wil niet zeggen de roddeltante.. Maar iedereen verteld én vraagt mij vanalles. Ook heb ik natuurlijk toegang tot gegevens van gasten en weet ik precies wanneer ze in- en uitchecken. Dus, soms hoor ik wel eens dat een vaste gast binnenkort weer terug komt. En als ik dan weet wanneer, dan informeer ik z'n vrienden weer dat ze hem/haar vandaag of morgen kunnen verwachten. Net zoals vakanties en roddels.. Komen ze ook vaak bij mij mee. Tsjah, ik bedenk zelf niets, maar geef het gewoon door. Hahaa.. Inmiddels weet je ook wel wie allemaal bij elkaar horen, maar zodra men voor een paar week naar huis gaat dan hebben ze niet allemaal contact meer met elkaar. Dus vandaar.

Ja, ik geniet hier nog steeds!
Op het moment werk ik in 3 verschillende restaurants in de week (Executive Lounge / Taste, westers restaurant / Panash, zuid-oost Aziatisch restaurant) wat maakt dat de weken ontzettend snel gaan. Verder ga ik niet zoveel meer uit. Tsjah, gewoon geen zin meer in. Dus, als ik het hotel uit ga, dan gaan we vaak uit eten en lekker hangen. Maar niet tot laat. Komt ook omdat ik gewoon erg snel moe ben. Maarja, wat wil je ook.. Meeste dagen ga ik al voor 6 uur m'n bed uit, dus slaap inhalen wil ik bijna niet.

Dus, hier zit ik dan.. 10 uur 's avonds en te twijfelen of ik nog naar beneden ga voor internet of niet. M'n kamergenootje zei dat ik naar beneden moest komen want daar zitten mensen bier te drinken. Afgelopen nacht tot 4 uur. Nou.. Daar voel ik eerlijk gezegd niet zo heel veel voor. Klinkt saai, maar ik denk dat ik gewoon nog even tv ga kijken en dan ga slapen. Morgenochtend weer internet. Dan is er ook weer plek in de 'woonkamer' aangezien iedereen hier toch uitslaapt. Morgen kan ik m'n visum ophalen, maar je mag geen eten of drinken daar mee naar binnen nemen. Dus, als ik m'n visum heb dan ga ik nog boodschappen doen en dan terug naar Shenzhen waar ik morgenavond mijn wekelijkse les Chinees heb!:) Oh, en tussendoor moet ik die nog gaan leren, want ik onthoud het nog niet! Vooral de karakters… ze hebben mij vorige week nogal hard uitgelachen, bij één karakter vergat ik een strook en een andere tekende ik ondersteboven. Ja, leuk. Maar er zit niet echt een logica in. Ja, er zit wel een logica in, maar om die te zien moet je meer karakters kennen. En zover ben ik nog niet. Maar, hopen dat de taalcursus snel gaat werken, dan kan ik iets meer gaan oefenen.

Welterusten voor nu en tot later! (waarschijnlijk in Januari weer… heb denk ik geen tijd als Arjan hier is:))
Veel liefs en een hele fijne feestdagen gewenst,
Marlies

Ps. Er is één foto van een kind met een split pants.. Dit is de Chinese versie van een luier. Nou is het verschonen van luiers niet echt leuk, maar op deze manier zadel je iedereen op met de behoeftes van het kind. Het kind kan namelijk gewoon z'n behoefte doen als ie hurkt, waar dan ook. En in winkelcentra is het niet zo fijn. Ja, dan klagen wij wel eens over honden.. Maar dit vind ik toch erger. Met dank aan Kirill, die dit eindelijk op de foto heeft kunnen zetten. (normaal gesproken zijn de moeders nogal beschermend tegenover foto's van het kind in kwestie)

PPs. Engelina en Tjipke, mama houdt mij op de hoogte van alles en we leven ook erg met jullie mee. Maar Engelina, weet dat iedereen heel veel van je houdt, wat er ook gebeurd, wat je ook beslist.
Heel veel sterkte , moed en kracht voor jullie beide!

  • 08 December 2011 - 08:55

    Laura:

    Haha Marlies, die kerstboom is echt superzielig! Ik zal vanmiddag een foto voor je maken van de kerstboom op de Dam ;)

  • 08 December 2011 - 08:56

    Laura:

    P.S. Die splitpants is shockerend zeg! Rare chinezen... Het arme kind loopt gewoon in zn blote kont!

  • 08 December 2011 - 09:27

    Trudy Pater:

    Hoi Marlies.
    Je verslag weer gelezen erg interressant. Je maakt lange
    dagen hopelijk heb je meer
    vrij als Arjan komt.De chineese
    kerstboom stelt inderdaad niet
    veel voor.Maar ja als jullie maar
    veel plezier hebben samen.
    Fijne feestdagen samen en een
    Gelukkig Nieuwjaar!
    Groetjes de Patertjes.

  • 08 December 2011 - 14:48

    Marjon:

    Wat fijn dat je visum weer geregeld is. Kun je weer even vooruit.
    Hier is het herfst: harde wind en veel regen. Ik wil die30 graden van jou wel.
    Zielig boompje zeg. De versiering is onderweg, hoop dat het aankomt.
    Ik ga nu onze boom maar eens optuigen en de kerstkaarten schrijven.
    Heel veel plezier, vooral als Arjan er is.

  • 08 December 2011 - 18:13

    Ineke:

    hoi,hoi

    leuk gesjopt bij ikea komt mij bekend voor zo'n overvol winkelkarretje.
    wat keuk he dat arjan zo bij je komt,ik hoop dat jullie een eg gezellige tijd krijgen,maar dat gaat vast wel lukken.
    geniet van de komende feestdagen(al zijn ze anders dan hier).
    wij wensen je in elk geval leuke feestdagen toe en veel plezier samen met Arjan.

    doeg Jan-Willem,Bram,Jolien en Ineke

  • 08 December 2011 - 22:54

    Regina:

    Wat leuk weer een verhaal! haha
    En ik heb er uitgebreid de tijd voor om te lezen want ik heb nu nachtdienst.
    Die kerstbomen moeten ze toch echt iets aan doen. Dit is wel heel zielig hoor. Nederland komt zo langerzamerhand ook in kerstsfeer. De Sint had nog maar net zijn hakken gelicht of op tv begonnen de reclames gelijk met kerst en je ziet de etalages nu ook veranderen. Wel gezellig allemaal. Alleen het is hier nu pokkeweer. Veel, heel veel regen en een harde wind, storm noemen we dat. Helaas zit de echte winter er nog niet aan te komen.
    Veel plezier binnenkort met Arjan. En we kijken weer uit naar het volgende verslag!
    liefs Alfred, REgina, Marieke en Jelmer

  • 12 December 2011 - 11:34

    Irene De Vries:

    leuk verhaal weer!en jij ook gezellige dagen gewenst met arjan...

  • 31 December 2011 - 18:43

    Marjon En Ronnie:

    Hoi Marlies en Arjan,

    Wij zitten nog in 2011, maar jullie volgens mij al in 2012. Gelukkig nieuwjaar!! En nog heel veel plezier samen in China.

    Groetjes Ronnie en Marjon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 56344

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: