Eerste Weekend! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu Eerste Weekend! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Marlies Meems - WaarBenJij.nu

Eerste Weekend!

Door: marliesmeems

Blijf op de hoogte en volg Marlies

21 Augustus 2011 | China, Shenzhen

21 Augustus - Dag 16

Lieve mensen,

Wat een leuke reacties weer!
Voelt dan net alsof ik helemaal niet weg ben! En maak jullie niet druk hoor, als je denkt dat ik misschien niet weet wie je bent. Waarschijnlijk weet ik het wel en zo niet, dan licht mama mij wel in!:D

Mijn eerste weekend in Shenzhen!!!!!! En het voelt als vakantie. In een hotelkamer, zwembad, uitgaan, uit eten, zon en warm weer en ga zo maar door! Ik moet er goed aan denken dat ik morgenochtend gewoon om 7 uur moet beginnen. Maar, volgend weekend heb ik weer vrij!!! Wat een luxe!

Goed, afgelopen vrijdag heb ik een echt Chinees diner gehad! Jaja… echt heel erg Chinees. We zijn namelijk naar een soort van achterbuurt van Shenzhen geweest. Nou, achterbuurt is niet het goede woord, maar er zijn geen luxe winkels, geen flatgebouwen en geen toeristen. Daar hebben we op straat hotpot gegeten. Op de foto kun je zien dat het eten ter plekke bereidt wordt in een groot rond iets in het midden van de tafel. Het werkt daar hetzelfde als met de tapas in Spanje: je kiest wat je wil eten en aan het eind worden de stokjes geteld en dat betaal je dan. Alleen is het hier 10 keer zo goedkoop als in Spanje!!! In Spanje betaalde je minimaal 1.5 euro per stokje, hier in Shenzhen is het 15 cent!! We hebben met z'n vieren daar voor 7 euro gegeten en het waren veel stokjes hoor!!!! Echt vanalles kon je krijgen, vlees, vis, groenten en zelfs een kakkerlak uit de bak met eten!!! Hahaa.. Ja… Daar moet je je ogen maar voor sluiten… Tenminste, ik zie niet zo graag een kakkerlak door de groenten lopen die ik net gegeten heb. Rustig maar, je wordt er niet ziek van ofzo hoor! Vlees en vis wordt allemaal in een koeling bewaard en al het eten wordt gekookt voordat je het krijgt, dus dan zijn de bacteriën dood. Maar toch.. Oké, als je hotpot gaat eten, dan heb je de keuze of je eten in pittig bouillon gekookt wordt, medium of niet pittig. Nou, medium of pittig is niet aan te raden!!! Ik ben er al achter dat Chinezen graag pittig eten, en als zij zeggen dat het een beetje pittig is, dan moet je het níet eten!! Je kunt beter de niet pittige kiezen en dan een heel klein beetje pittig er door doen of zelfs nog minder pittig eten en het met sambal op smaak brengen. Verder zit je midden op de straat en zit iedereen je aan te staren. En weer werd er gevraagd of Clara en ik zusjes zijn. Neehee!! We lijken niet eens op elkaar!!! Gewoon omdat we er beide westers uit zien! Ook kon ik hier mijn Chinese skills mooi oefenen. 1. Men spreekt geen Engels. (Clara was onder de indruk toen ik aan de dame in kwestie vroeg of ze een foto van ons wilde maken! Jeej!:D Verder vinden ze het ook erg leuk om te horen dat je het eten lekker vindt.:)) 2. Je eet met chopsticks, natuurlijk! In de kantine hier in het hotel zaten mensen mij echt aan te staren toen ik zat te eten. Toen ik ze vragend aankeek zeiden ze dat ik echt als een 'lady' at. Tsjah, ben toch ook een dame??? Hahaa! Maar hun standaards zijn gewoon iets anders. Ik hoor mama nog zeggen: "Gore beesten!!" hahaa! Tsjah, mams, van goede manieren blijft hier niet veel over hoor!! Verspilde moeite om mij met mes en vork te leren eten… Heb ik hier helemaal niet nodig;) Maar.. Moet ik eerlijk bekennen.. Je ziet hier echt hele mooie Chinese meiden rondlopen, maar als ze dan op de grond spugen of als je ze ziet eten, dan ben je er al gauw klaar mee!!

Na de hotpot zijn we weer naar de Irish Pub gegaan (stamkroeg) en daarna een club in gedoken. In een goede buurt want er waren veel witte gezichten:P Vanwege de Universiade moet het uitgaansleven om 2 uur stoppen. Maar… na dit weekend is het weer normaal!!

Oh, en heb ontdekt wat voor spelletjes Chinezen graag doen. Naast karaoke hebben ze ook zo'n soort van dans spel. Dan moet je dus mee dansen voor de tv en ondertussen registreert een infrarood camera jouw bewegingen. Net als sing star kun je dit ook tegen elkaar doen. Ontzettend leuk. (sarcastisch) Verder, wat wel grappig is, spelen ze hier Perudo!!!! Jaa! Echt fanatiek en ook in clubs enzo. Daar hebben ze een speciaal soort gebarentaal voor omdat je elkaar niet kunt verstaan:P Voor degenen die niet weten wat Perudo is, Perudo is een spel met dobbelstenen. Iedereen heeft een beker met 5 dobbelstenen en je moet raden hoeveel van een bepaald nummer in het spel zitten. Daarbij moet je steeds hoger bieden, totdat iemand het niet meer gelooft, dan ga je tellen. Degene die verliest moet een dobbelsteen aan de kant leggen. En zo ga je door totdat de dobbelstenen op zijn. Ze noemen het spel hier wel anders hoor! Maar toen ze het uitlegden klonk het zo bekend!! Hahaa.. Ja.. Zo hebben wij al wat vakanties gevuld!!

En over het werk in het hotel, bevalt goed! Iedereen is heel aardig. Is zo leuk! Als je het restaurant in loopt dan roepen ze al: "Aah, Marlies, how are you??!!" En in de lift, lobby, op de gang, en in de keuken leer ik de chefs nu ook een beetje kennen. Maar het blijft moeilijk om mijn naam te schrijven.. Zelfs als je een naambordje op hebt! Andrea roostert mij in als Marlees maar wat je ook veel ziet is Marlice. Tjsah… Gelukkig ben ik de enige die zo ongeveer zo heet, dus ik weet wel dat ik het ben;)

Maar, vrijdag had ik dus een part-timer bij mij in de bar. En die sprak geen Engels. Hij kon wel de bestelling opnemen en klaar maken enzo, maar hij kon niet met mij communiceren. Nouja, prima toch, als dat werkt? Maar, op een gegeven moment miste ik één of twee tafels in Micros (het kassasysteem). Dus ik gebaren naar hem. Nee, hij mocht dat niet doen. Ja, fijn. Maar hoe weet ik wat ik er in moet zetten?? Ik weet alleen dat hij met 2 thee die kant op liep, maar geen idee wat voor thee! Dus, uiteindelijk iemand erbij gevraagd. Die toetste de verkeerde tafel in. Duurde even voordat ze door had dat ik probeerde duidelijk te maken dat het tafel 3 was. En toen zetten ze er 1 thee in. En ik zei: "hij liep daar met 2 thee naar toe." Dus, daar klopt iets niet. Nou, heeft wel meer dan 10 minuten geduurd om met z'n vieren de boel weer goed te krijgen. Maar dat is dus typisch Chinees. Niet denken, gewoon doen. Kijk, de mensen met meer verantwoordelijkheid (managers) die denken wel na. Maar de gewone werknemers niet hoor! Die doen gewoon wat en zeggen later: "Maar hij/zij zei dat ik dit moest doen". Nadenken doet men nauwelijks. Dat kun je gewoon al aan de blik in hun ogen zien. Is echt zo'n lege blik die zegt "Ik ben hier" maar dat is het!

Gister hoorde ik ook van iemand anders iets. Zij werkt ook in een hotel. Ze was gister om 8 uur vrij maar om 9 uur kreeg ze telefoon. Of ze terug wilde komen want er was een gast met een klacht en die sprak Engels. Ja, so what? Ik ben vrij en al thuis! Hebben ze tegen die gast gezegd dat degene al vrij was en niet terug wilde komen en dat ze hun maandagochtend wel zou bellen. OMG!!! Dat kan toch niet!!! Je kunt toch zelf ook een klacht afhandelen! Dat stopt toch niet omdat één persoon vrij is!!!! Maarja, Chinezen willen geen verantwoordelijkheid hebben…..

Grappig, gister hoorde ik een verhaal van een Duitser hoe het bij hem er op kantoor aan toe ging. Ze werken daar van 9 tot 6. Van 9 tot half 10 wordt er ontbeten, dan "werkt" men tot half 12, dan gaat men naar de kantine om eten te maken. Van 12 tot 2 wordt er geslapen, van 2 tot half 6 "gewerkt" en om half 6 maken ze zich klaar om naar huis te gaan. Echt belachelijk!!! En je hoort hier wel wat over 12-urige werkdagen, maar heb geen medelijden, men heeft dan ook meer dan 3 uur pauze om te slapen!!

Goed, zaterdag heb ik zelf lekker geluierd!! Hahaa.. Lekker ontbeten, gezwommen, in de zon gelegen, uit eten geweest (sushi) en de kroeg in gedoken. Oh, de sushi was lekker!!! Maar volgens mij vonden ze ons niet zo leuk want we werden (nadat we de eerste sushi op tafel kregen) gevraagd of we niet in een privé kamer wilden zitten. Nou… Natuurlijk wel!!! Haha.. Daar is veel meer ruimte dan met z'n 6en op een bankje.. Dus, daar hebben we heerlijk gegeten. Verse sushi, maar daar betaal je dan ook wat meer voor. Maar alsnog, 7 euro p.p. En dan hebben we echt veel gegeten en gedronken.

Ik heb hier inmiddels naast een sim-kaart en een bankrekening ook een ov kaart aangeschaft, die beter werkt dan in Nederland. Het is namelijk hetzelfde als in Hong Kong. In de bus hoef je alleen maar 'in te checken', bij de metro moet je wel 'uitchecken' (maar dat moet je met een normaal kaartje ook, anders gaan de poortjes niet open;)), je kunt er mee betalen in supermarkten en in fast food ketens enzo. Erg handig en geen gedoe met klein geld. Alleen de taxi's kun je er niet mee betalen maar die hebben dan weer wisselgeld.

Het is toch wel vreemd hoor.. Wonen op je werk. Als wij eten in één van de restaurants of als we bij het zwembad zijn, dan kom je altijd gasten tegen. Een groot aantal mensen woont hier in een appartement, maar maakt wel gebruik van het hotel. Voor hun wordt je een soort van aanspreek punt omdat je als één van de enige westers bent en Engels spreekt. Maar, zij kunnen jou ook weer met dingen helpen. Oké, voorbeeld. Er woont hier een Italiaan al 9 maanden, maar hij blijft in totaal 2 jaar. Clara (mede stagiaire) zoekt een baan en had dat aan hem verteld. Toen zei hij, geef mij je cv maar, dan zorg ik wel dat ie ergens terecht komt. Juist! Ideaal! En binnen een paar dagen had ze een sollicitatie gesprek! En ik ben op zoek naar een nieuw mobieltje, en nou zit hij in de telefoon business met als Apple hun grootste klant. Dus hij vertelde mij wat goed was, wat niet. En ik mocht die van hem wel even uitproberen etc. Verder wordt je hier ook gewoon voorgesteld aan vaste gasten, dus die zien je ook al snel als aanspreekpunt. Sommige vertellen er zelfs gelijk bij wat ze normaal bestellen en welke kamer, dan weet je als je dat krijgt naar wie het toe moet!! De meeste gasten blijven wel gewoon beleefd en op gepaste afstand, maar soms heb je er één tussen die je mee vraagt uit eten ofzo. Tsjah, dat kan natuurlijk niet. Verder is het ook wel grappig hoor. Zoals vrijdag had ik ontbeten in het restaurant en later zitten 3 van die gasten aan mijn bar. Nou, die zaten wel even te twijfelen of ze het goed zagen. Maar, het waren Amerikanen en die houden nooit hun mond;) hahaa.. Dusja.. Die vroegen daar ook naar.

Oh, en gister in het zwembad… Ik wordt nog misselijk als ik er aan denk. Daar was een vieze oude man met een jong Chinees meisje. Ja, daar wordt je niet vrolijk van. Gelukkig is dat hier niet zo erg, maar je komt het wel tegen en het maakt mij gewoon misselijk. Blegh.. Eigenlijk moet ik er ook gewoon niet aan denken, maar ik hoop heel erg dat ze vandaag niet in het zwembad zijn!!

Ik blijf me ook verbazen over hoe weinig Chinezen betaald krijgen. Ze krijgen net zoveel, zo weinig, als ons. Wat dus ongeveer 350 euro per maand is. Daar kun je eigenlijk niet de huur van betalen, verzekering en ook nog van leven. Gelukkig mogen ze wel hier in de kantine eten, maar toch! Het enige wat ik hoef te betalen is m'n uitgaan, kleren en dat soort dingen! Maar toch, met die werk mentaliteit van hun is dat eigenlijk maar goed ook. Stel je voor dat ze daar ook nog grof voor betaald zouden krijgen!

En waar ik ook achter kwam.. De broer van Obama heeft hier een barbecue restaurant. En ja, dat is wel echt waar. We geloofden het niet, dus we hebben het aan een aantal mensen nagevraagd, maar het is wel echt zo. Alleen had niemand er zelf gegeten, dus zal wel mooi duur zijn.

Zo, verder heb ik even niets meer. Ik ga zo eerst lekker brunchen, dan aan het zwembad hangen en vanavond zien we wel weer!

Groetjes!!!



  • 21 Augustus 2011 - 07:34

    Gea:

    Klonk goed de hotpot maar dat er nou een kakkerlak bij moest zijn......

    Wat grappig van Perudo, alleen de gebaren leren en dan kan je zo meedoen!

    Heerlijk zo'n verhaal zijn we weer helemaal op de hoogte. :)

    Liefs Mams

  • 21 Augustus 2011 - 07:35

    Marlies:

    ja.. daarom had ik het ook al geplaatst! ben je op de hoogte als we gaan skypen. Ik ben trouwens gewoon achter de laptop, dus als je tijd hebt...

  • 21 Augustus 2011 - 10:04

    Engelina.:

    Hoi Marlies,

    Tjipke heeft geen tijd om mij koffie te brengen hahah te druk met jouw verhaal lezen!
    Wat een heerlijk weekend, ja net vakantie, warm weer, lekker eten, het zwembad ziet er ook fantastisch uit.
    Wonen op je werk heeft zo zijn voor en nadelen , geeft ook wel grappige situaties!

    De Hotpot lijkt mij ook lekker en wat goedkoop, ook zo reuze gezellig in de Irish Pub!

    Ook al eet je daar niet volgens de normen van hier, toch ben je een échte dame hoor, je ziet er SUPER uit in je pak!

    Zoals altijd weer genoten van je verhaal én de foto's!

    Liefs van Engelina.

  • 21 Augustus 2011 - 16:59

    Laura:

    Heeee meis!

    Leuk verhaal weer! Je maakt echt veel mee daar, jammer dat ik er niet bij ben haha, word serieus jaloers van je verhalen! Pak staat je goed! En die kakkerlak, brrr... Dat Chinese meisje op die foto van de Hotpot (helemaal rechts) is echt een mooi meisje trouwens! Heel anders dan al die kleine chineesjes op stenden ;) Tot snel!

  • 22 Augustus 2011 - 07:24

    Marlies:

    hahaa Lau! ja, leuk Chinees meisje... ze lijkt niet op een Chinees omdat ze Canadees is!!;) Volgens mij heeft ze zelfs niet eens Chinese voorouders!!!:) Maarja, ze heeft inderdaad wel iets Aziatisch over zich, heb je helemaal gelijk in!

  • 24 Augustus 2011 - 12:09

    Engelina.:

    Dag Marlies,

    Vandaag 2 prachtige foto's van je moeder ontvangen van jou in je pak!
    Wat zie je er toch als een mooie dame uit!

    De wereld-foto in de Telegraaf is ook zo mooi, bij de eerst 10 foto's, goed gedaan!

    Liefs van Engelina.

  • 24 Augustus 2011 - 18:00

    Gea:

    ;) Gelukkig heb je de winnende foto ook bij je Hong Kong verhaal geplaatst.

    En nu een fotoalbum maken. :)

    Echt leuk hoor en we wachten af.

    Liefs Mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 56353

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2011 - 01 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: